Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


fredag 9 april 2010

1:A KURSDAGEN I TÄVLINGSLYDNAD

Inlägg från förra bloggen (ozet.bloggproffs.se)

Vi började vår lydnadskurs (Alfa Hundcenter) igår kväll och gav oss iväg hemmifrån i snöyra värre, som dock var aningen ”tryggare” att köra i på hemvägen, när det var lugnare trafik !
I full snöstorm är man så tacksam för att hundcentret har tillgång till inomhushall-ar.
Det började med att vi först fick en presentation av kursledaren, Git Jering - som har ett flertal meriter som tex. SM vinst i sök och Årets sök&brukshund.
Sen fick vi själva förstås presentera oss - berätta kortfattat om våra mål osv. - samtidigt som Özet “ljudade” efter bästa förmåga. Det är ju så tråååååkigt att sitta still - kan vi sätta igång snart eller ! Nej Özet, du får allt tåla dig lite till. Han skulle bara veta vad som väntade härnäst.
Medan varje ekipage var inne i hallen för en “genomkörare” fick övriga hundar, antingen ligga i bilen eller ställas in i burar (i ett annat rum) som finns till förfogande. Dom kommer säkert att protestera en del i början, men jag tycker det bara är nyttigt att dom lär sig, men ni avgör ju förstås själva, sa Git. Och protesterade, det gjorde HAN, men hade inte förväntat mig annat. Blev något lugnare med tiden, även om han jämrade sig, nästan hela tiden. Stackars liten :-/
Våra kurskamrater var en Bernersennen på 2år och en Bouvier ? var det nog … inte !!! 9mån. (men idag -2v. senare - vet jag att det är en Briard) och en Golden, som efter ett tag, plötsligt kom på att dom hade anmält sig till fel kurs - tävlingkurs ? Tävla ? - nej, jag tänker aldrig tävla ! Men varför har ni anm. till en tävl.kurs då ??? Och efter en stunds diskuterande hit och dit “hoppade” dom av och så blev vi bara 3 kvar
Vi skulle gå igenom två självvalda moment (vid varje kurstillfälle)
VI började med positions- och kontaktövn., där vårt “problem” är att jag tycker Özet ”tappar” kontakt och fokus efter några meter i fotgåendet. Vi fick först visa upp våra “färdigheter” och därifrån tipsade Git om hur vi skulle gå vidare och i vårt fall, tyckte hon vi skulle backa lite i träningen. Fick många bra tips att jobba med, för att behålla kontakt och fokus HELA tiden.
Sedan gick vi vidare med moment “två” - som i vårt fall fick bli - ligg. Vi fick återigen visa hur “långt vi kommit”. Özet la sig gaaanska fort, men inte “slängde” han sig ner precis. Det var GANSKA bra, tyckte Git och ställde sen frågan : men vad tyckte DU SJÄLV ? Njaaaeeee … det var väl inte så maxat kanske, svarade jag. Hon ville veta vilken “acceptans” jag hade, för att veta var hon skulle lägga “ribban”. Jag fick sen visa hur jag hade börjat inärningen och hur vi hade avancerat efter hand. Utifrån det, fick jag tips att jobba med - även här backa lite i träningen - för att befästa ett “slängliggande”.
Måste avslutningsvis säga att jag inte riktigt visste vad jag hade att förvänta mig - hade nämligen hört både ris och ros om Git - men det var riktigt roligt och jag åkte därifrån mycket nöjd och full av inspiration. Bra upplägg - varje ekipage fick individuell hjälp med just de moment som man håller på att lära in eller finslipa på för tillfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar