Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


torsdag 30 mars 2023

ÄNTLIGEN COACHSTART (1)

Äntligen var det då dax för uppstart av coachningen för Monica H., om än något decimerad skara - Linda var i Norge och Karin går på kryckor för en spricka i foten. Saknade förstås oxå Lena, men som denna terminen har ersätts av en tjej som heter Emelie. 

Dagens tema för min del, var intro av momenten i "sitt, ligg el. stå under marsch" - idag  SITT under marsch.

Övning/tips: 
- avisera/förbered henne för vilket moment som kommer i halten, INNAN själva momentet. 
- fortsätt med att ta ett par steg, innan jag "markerar" med höger fotnedsättning, samtidigt som jag kommenderar sitt, för att sedan fortsätta med "vänstersteget" framåt och lägger där tygnen, samtidigt som jag skjuter fram kroppstygnen som om jag skulle fortsätta framåt ... 
Färdigt moment = kommendera fot - fortsätt med att "markera" höger fotnedsättning, samtidigt som jag kommenderar sitt och fortsätt framåt ...

Men detta var lättare sagt än gjort. Hade jättesvårt för med motoriken (fotnedsättningen), att få kommunikationen mellan hjärna och ben/fötter att funka. Ja jösses ja, som vi höll på - bjöd på många skratt iallafall.
Men stackars lilla Semla blev alldeles förvirrad och blev lite "låg", för hon fattade inte vad jag ville. 
Monica sa:  men Maggan, hur svårt kan det va, du har ju lärt dig svårare saker än detta!

Avslutade med att Monica körde lilla Spigg(en). Hon visade bl.a. de tre utförandena i "sitt, ligg och stå under marsch" medan jag filmade, filmerna blev väldigt bra i pedagogiskt syfte. 


Nu är vi igång, känner mig pepp inför kommande tävlingssäsong (målet får bli start till hösten) ... bara hon nu kan bli kvitt klådan i baken, som gör att hon vill slicka hela tiden ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar