Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


torsdag 16 mars 2023

LYDN.TRÄN. LEMMINGVALLEN

Träffade Karin och Samba för en stunds lydnadsträning vid Lemmingvallens grusplaner idag. Perfekt underlag, lagom mjukt och torrt.  

REJS

... var het som aldrig förr ... jodå, men något hetare än vanligt. Han ljudade högt isamband med när han hoppade ur bilen och dom första metrarna mot planerna.

Följsamhet - het, men jobbade med sig själv
Rutan - testade att anv. riktn.signalen, men det fattade/kopplade han inte - annars jättebra, han tog bara targetplattan första gången ...
Runda konerna - jättebra
Fjärr - han fortsätter med ett kanonutförande - sättandet sitter som en smäck nu (efter att jag återgått till det ursprungliga armtecknet) - nu har han däremot (ibland) låst sig något i läggandet istället 
Sittande/ställande/läggande under gång - testade och det gick ganska ok


Karin körde Samba imellan ....

SEMLA

Följsamhet - duktig som vanligt - hon tappar dock fokus i svängarna ibland - hon var inte det minsta snusig idag
Runda konerna - fick hjälpa henne att "ladda" momentet
Rutan - fick hjälpa henne att "ladda" momentet
Sittande undergång - testade med targetplatta, som jag sett på en youtube-film - gick väldigt bra och ska fortsätta med mer strukturering
Inkallning - testade med störning av att jag "knäade" lite, vilket ledde till att hon tjuvade - gör om, gör rätt 

Så nöjd med båda dogsen, det passerade folk både med och utan hundar under både Rejs och Semlas pass. Ingen av dom gjorde/hade någon tendens till att smita iväg. Semla är jag tämligen säker på, medan jag är osäker på Rejs, som ibland inte kan behärska sig och smiter iväg. 

Vet ju att det är ett stråk med mycket hundfolk som passerar, så för att vara på den säkra sidan så hade Rejs citronhalsbandet på sig. Jag känner mig trygg och jag är övertygad om att Rejs känner att han har halsbandet på sig. Har ytterst sällan halsbandet på honom numera, bara i sådana här "utsatta" ställen. 

SEMLA sammanfattning

Fotgående - träna så hon inte tappar kontakten i svängarna
Inkalln. - träna så hon inte tjuvar
Rutan - träna att hon tar den UTAN att jag behöver visa vad hon ska göra - växla mellan targ.plattan och utan 
Konerna - träna att hon tar dom UTAN att jag behöver visa vad hon ska göra
Sitt u.g. - fortsätt med targetplattan - växla mellan plattan och utan 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar