Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 19 oktober 2014

DALMATINERREJS

Innan eftermiddagens träff med barndomskompisen Karin och hennes 4 mån. valp Samba, tog vi – både Özet & Rejs – en förmiddagspromenad runt Blacktjärns motionsspår och så mycket folk som vi mötte idag har vi nog inte mött sammanlagt på flera år, där som brukar vara så folktomt.  

Som sagt, sen på em hämtade Rejs o jag, Karin o Samba för att åka vidare till ”mitt” paradis. Jag som trodde jag skulle överraska med detta – enl. mig – fina område, men tji fick jag, då Karin redan kände till denna plats, i samband med sökande efter sommarbete för sin häst.
Medan grabbarna lekte och vi rörde oss i sakta mak över ängarna, kom helt plötsligt en kraftig (hane) dalmatiner ångande rakt i mot oss. Vi båda blev helt försträckta då vi inte visste vad den tänkte ta sig till … skulle den flyga på våra småttingar eller vad ? Vi försökte mota bort den … men jag var tveksam hur jag/vi skulle bete oss, då jag inte visste hur vårt beteende skulle påverka den. Vi titta oss runt omkring, men såg inte skymten av någon ägare. 

Karin lyckades få fatt i Samba, men Rejs var för långt ifrån mig och i stället för lyssna på mig, började han istället leka (jaga) med dalmatinen, som hade bjudit upp till lek. När bägge rusade – Rejs jagades en glad (puh) dalmatiner – iväg över ängen, mot staketet, tänkte jag … hjälp … tänk om dalmatinen är på väg ”hem till sig” ! 

Rejs verkade vara helt förblindad i sitt jagande och jag fick lite smått panik att jag inte skulle få stopp på honom. Hur som helst – bära eller brista, tänkte jag och blåste inkallningssignal med pipan … och döm av min förvåning, han vände tvärt och kom rusande ända tillbaka till sin överlyckliga matte … med dalmatinern efter sig ! I samma veva som jag kopplade upp honom, såg vi ett par komma sakta drällandes ner från skogen …

Jag – är det er hund ?
Killen – jaaa !!!
Jag – kan ni vara snälla att kalla på honom då ?
Killen – jaha … vadå - är era hundar aggressiva ?
Jag – nä, men dom är valpar !
Killen – kan dom inte få leka då ?
Jag – nä … han (Rejs) har lekt färdigt (svarade jag, vid det här laget mkt irriterad)
Och därefter försökte dom kalla in honom … vilket inte gick så bra … men tillslut så …

VAD SÄGER MAN ???


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar