Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


torsdag 1 oktober 2020

COACHTILLFÄLLE (Rejs) TÄVL.LYDN.KURS (Semla)

Åhhh så roligt det är med hundträning - Semla har fått fira sin födelsedag (6år) med att först vara sällskapsdam till Rejs som var på sitt 4:e coachingtillfälle på fm, för att sen själv gå på kurs på kvällen - det var en skojsig födelsedag sa hon ...

REJS

Inledde som vanligt med försnack vid bilarna, om tankar och hur det har gått sen sist. Bestämde oxå vad var och en ville få hjälp med. 

Rejs & mitt tema för dagen var avancemang gällande framåtsändandet - började med saktadelen, med start vid 5m pkt'n (upprepade 3 ggr, vilka han utförde jättebra samtliga) - sedan placerade jag honom inför den "snabba" delen (framåt) och gick själv fram till 5m pkt'n (targetpinne/godis) och kommenderade "framåt", sa "stanna" precis när han kom fram fram till targetpinnen för att ta godiset - ställde sen upp honom inför "saktadelen" - första gången blev det lite virrigt, bl.a. kollade han om det fanns nåt kvar på targetpinnen - men andra gången (framåt + sakta) gick det riktigt bra (minns inte om vi gjorde det en tredje gång) ...  

Vi diskuterade oxå hur vi kan utnyttja framåtsändandet i fotgåendet, eftersom han blir så fokuserad och behaglig inför momentet - lyft ur fotgåendet ungefär vid var tredje "tillbakagång" ... 

Avslutade vårt pass med få tips om att träna in "press" mot låret, för att sedan kunna använda i framförandet inför framåtsändandet - godis i ex.vis skål - ha honom brevid mig i fotpos. - pressa honom med min vä.hand mot mitt ben (ta ev. samtidigt ett steg ngt till hö.) och släpp fram till godisskålen med ett "varsågod ...

Gemensam plats - Rejs på flanken brevid Winter (alla utom Rejs i koppel) - Rejs 4 min. liggande - dom övriga både sittande o liggande.

Sammanfattningsvis var Rejs himla duktig 😍 Jag blir så lycklig när det klaffar 😁 Nu lite mat/fika innan kvällens lydn.kurs, då med Semla ... samma instruktör Monica Henriksson 😊


*

SEMLA 

På kvällen var det som sagt dags för Semlas lydnadskurs. Jag var där (inkl. L.) ca 30min. innan för att dela av planen eftersom vi var tvungna att dela plan med ett agilitygäng som skulle ha kursavslutning. Något sura miner från ag.gänget - men jösses, hur svårt kan det vara att samsas om planen, kan man undra?

Vi vara bara 3 stycken - jag, L. och S. Temat för kvällen var "skickaövningar", typ rutan och runda. 

*Rutan 
- Semla har lite medioker fart ut - fick tips att öka farten med hjälp av att jag springer i full speed fram och belönar henne PRECIS när hon har kommit fram
variera med att träna skick från olika håll och/eller flytta rutan till nya/nya platser
*Riktningssignal (ttsss) - använd godisskål alt. boll - Semla super, men vet inte om hon uppfattade "ttss"
*Runda - gick så där, Semla var trött + att det var mörkt och dunkelt - men ska testa med 2 st koner för att se om det ökar farten

Hade en märklig och konstig känsla efter kvällen, som jag inte kunde ta på, en känsla som kändes "olustig". Fattade inte vad det var och gör det fortfarande inte i skrivande stund, även om känslan försvann efter ett dygn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar