Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


fredag 9 oktober 2020

LYDNADSTRÄNING - k-vallen

En stunds lydnadsträning tillsammans med Karin o Samba idag. Tur med vädret igen, inte förrän våra två timmars träning och tjöta började det regna. 

REJS

  • Etapp I

Vid "ingången" var han väldigt exalterad pga att han såg konerna - gjorde några stillastående ingångar och korta fotstarter innan vi kunde börja ...

Runda - runda mellan två koner - först skick på en i taget, sen förstod jag att avståndet att var för stort/långt (10m åt vardera håll) då han inte fattade när jag skickade honom på "flying" - kortade in avståndet och det blev kanonbra.

Fotgående - kortkoppel - ömsom vin ömsom vatten - ibland kanon, ibland sämre

Kryp - ganska ok - fick backa lite och börja med mn hand vid hans nos, för att han skulle förbli låg - gick sen allt bättre

Fjärr - på nån meters avstånd och många skiften - det började med att han låste sig helt - löste upp honom och började om - resten gick kanon - upprepade som avslut på första passet - kanon 

Tryck - kändes inledningsvis helt hopplöst o jag tänkte att han kommer aldrig att fatta - men så testade jag att med rösten "lösgöra" honom o det blev mkt lättare att trycka honom mot benet

  • Etapp II (efter Sambas och Semlas pass)

Apportering - något "oroligt" grepp vid ingången första gången - sedan perfekt

Fotgående - pga att han ligger på så förbannat så testade div. olika "belöningsplaceringar" - hade gått ut på grusplanen för att han skulle hitta godisarna lättare - hade kortkoppel

- godis under armen

- godiskast med hö.handen snett över mitt bröst

- extern belöning - först med godis bakom, sen med boll bakom

- boll under armen 

- hämta godis från min högerhand, genom att gå bakom min rygg ("höger")

Bäst resultat blev godis underarmen och "höger" bakom min rygg - stod och funderade en stund och tänkte att jag testar att skippa kortkopplet, går fritt följ och ser HUR LÅNGT FRAM han kommer efter en viss sträcka - och döm av min förvåning, han gick riktigt bra - slutsats, KOPPLET TRIGGAR !!!


SEMLA

Runda - riktigt duktig

Fotgående - tappade/tappar efter (första) halten/halterna - måste träna uthållighet ...

Position/Vä. om halt - trän. mkt med godis i handen vid vändningarna - hon sätter sig för långt fram 

Inkallning - känns som hon är lite osäker vilken ingång hon ska ta, kanske JAG bör/ska bestämma vilken igång hon ska utföra ... eller?

Hakan i handen - går bättre och bättre

Apportering - jättebra, men inga större framsteg, men säkert fram till "belöningsordet"

Fjärr - ligg och sitt - läggandet ok/sådär - sitt, testade olika sätt o kom fram till att godis framför o uppåt funkade bäst



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar