Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


tisdag 27 oktober 2020

FÖRSTA APPELLSPÅRET

Tommy jobbar och är inne på sin andra jobbvecka (Mö.gc). Kände att jag ville göra nåt annat än att bara gå promenad och/alt. träna lydnad. Beslutade mig därför att åka till Nääs för att lägga ett appellspår, vilket skulle bli Rejs första. 

Tänkte först att gå en liten sväng med en hund i taget, men ändrade mig och tog båda samtidigt. Det skulle visa sig inte vara helt lyckat, då vi fick hundmöte helt överraskande. Inte en en själ i sikte, men just DÄR dök dom upp och Rejs började gasta och Semla var inte sen att fylla i, även om jag snabbt fick tyst på henne. Jag backade, slet och drog, med Rejs fortfarande tjutande. Tjejen med hunden passerade och såg (helt förståligt) skräckslagen ut, medan jag hade smitit in vid sidan av ett hus.

Vid det laget var jag ganska irriterad och var fortfarande på dåligt humör när vi kom tillbaka till bilen. Men som tur var rann det av mig medan jag gick spåret och var åter på gott humör inför lydnadspasset, medan spåret la till sig. DÅ minsann var Rejs duktig och behärskade sig, när ett par med hund passerade. Körde mest följsamhet med bägge hundarna. 

Under halvtimman medan spåret la till sig och vi kört lydnaden, hade det slutat regna och solen hade börjat visa sig, men därimot hade vinden tilltagit ganska kraftigt. 

1:a sträckan (app. i mitten) i motvind, 

2:a sträckan (app. i mitten) i sidvind,

3:e sträckan (ingen app., men godisburk som slut) i medvind.

Rejs var så jäkla duktig, spårade så bra, tog apporterna klockrent, tog vinklarna (radie) kanon.

Semla (inga apporter, enbart godisburk som slut) fattade ingenting 1:a sträckan, men tog sig ändå framåt och efter vinkeln gick hon klockrent fram till vinkeln där hon velade bort sig. Men efter lite hjälp var hon på banan igen fram till målet.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar