Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


fredag 16 oktober 2020

LYDNADSTRÄNING - borås bk

Idag gästade Rejs o jag tillsammans med Lena o Blossa Borås bk, för träning i ny miljö. 

Inledde med en promenad i skogen, där hundarna fick sträcka ut och busa tillsammans.

Körde inledningsvis fritt följ med Rejs och som vanligt var han HET, han var följsam, men låg före i position och han plogade aningen ... men var TYST, vilket han oxå var under HELA träningen. 

Körde även några apporteringar - var ngt orolig i munnen, vilket han ju var sist vi tränade .... humm, "back to basic"-övningar, tror jag bestämt. Gjorde några "håll fast"-övningar, vilket gjorde att han sedan greppade kanonbra, men ska iaf fortsätta med "back to basic/håll fast"-övningar vid kommande träningar. Testade även Blossas app.bock, som har en ngt smalare och mjukare mittendel, vilket genast genererade i oroligt grepp (t.o.m. lite tugg). 

Därefter körde vi en fjärr - kände på mig att han skulle låsa sig, vilket han oxå gjorde. MEN efter att jag hade löstgjort honom och gjorde ett nytt försök (jag kortade avst. med ett litet steg) utförde han alla skiftena (6-7st) skitbra.  

När jag höll på att hjälpa Lena o Blossa med bl.a. kommendering, uppenbarade sig helt plötsligt "värsta" störingen i form av ett ekipage bestående av förare + två hundar (Karin W. m. sina två hundar, labbe o boxer) som vandrade längst kanten, upp till den övre planen. Blossa och Rejs (som tur var, var bunden) triggade varandra och skällde hejvilt. Rejs lugnade sig dock när jag hade gått fram och "matat godis". 

Som avslutning testade vi stegen för första gången - jag höll honom under magen (bar nästan honom) pga han var helt ofokuserad - hans fokus var riktat mot den andra/övre plan där den tidigare kraftiga störningen befann sig. Avrundade träningen med en trevlig chatt, medan vi fikade. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar