Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


måndag 31 mars 2014

ARBETE o LYDNADSKURS

Började åter jobba igen, efter tre veckors semester. Efter en underbar morgonpromenad
lämnade jag de små liven ensamma hemma i ca 2½ tim. innan jag åkte hem och tog en långlunch på ca 3 tim. innan jag återvände till jobbet och Tommy kom hem efter ca 1 timme. Hade gått utmärkt, ingen pöl och allt var helt.


Kväll
Åkte denna härligt soliga kväll iväg till Ale BK för det första praktiska kurstillfället. Inledde med en kort sittning, om upplägg mm innan vi sen gick ut på plan. Denna första gång blev det för alla, fokus på fotgåendet och vändningar (position och engagemang) Kvällen som började så skön, blev kallare allt eftersom solen gick ner. Alla frös som hundar - ha ha och Monika (instr.) som bara hade tröja och väst, lånade den ena jackan efter den andra, när vi förare krängde av oss dom för att göra oss själva mer smidiga och rörliga.
Fritt följ och position
Hö.-och vä.svängar
Språng marsch
Kände mig verkligen nöjd efter kvällen, var framför allt nöjd med Özet, som visade sig från sin bättre sida och var riktigt duktig och följsam. Özets ”svaghet” – hans doftbenägenhet – som jag hade förklarat för Monika vid vår presentation visade han inte mycket av, förutom vid ett enstaka tillfälle då han gjorde en "walk about" för att jaga dofter utmed kanten av appellplan.

Instruktören som var en ny bekantskap, som jag aldrig hade hört talas om, blev en positiv bekantskap – hoppas det första intrycket stämmer och att ”kemin” stämmer – har ju en viss erfarenhet att det inte alltid behöver förhålla sig på det sättet. När vi sen samlades för att sammanfatta kvällen och blev jag väldigt glad, när Monika hade observerat och påpekade att Özet är en väldigt följsam och "förarvek" hund, men som med ”ålderns rätt” (tycker han själv) slarvar lite och inte riktigt engagerar sig. 
Upptinad och varma efter genomgången i klubbstugan, åkte vi hemåt nöjda och fulla av inspiration. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar