Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


torsdag 12 april 2012

TRÄNING MED ANNELIE&SMILLA

I kväll åkte vi till Annelie med Smilla, för jaktträning hemma i ”deras” skog, som dom har utanför husknuten. Pratade om att det hade varit kul att få till en kontinuerlig träning – helst 1gång/vecka. Får väl se vad det landar.

– Kombination markering/linjetag
Vi körde i ”var sitt” område - först 2 enkelmarkeringar, sen ett linjetag i det ”kända” målomr. Därefter ”smög” vi ut 2 dummys, som vi senare (när vi tränat annat) anv. som ”minnes”dirigering/linjetag. Özet strålande duktig, på både markeringarna och linjetaget.
– Sök
Gick vidare en bit för att hitta ett lämpligt sökruta/område. Laddade och vallade först omr. Annelie gick undan med bägge hundarna, medan jag la ut 13 dummys i en solfjäder. Tanken var att försöka få ut Smilla på djupet, vilket också lyckades – 1 längst ut + 2 på sidorna. Özet plockade in 7 st, varav 2 el. 3 på djupet + 1 st i en halvdold bergsskreva och resten på kanterna.
– Kombination markering/närsök
Sen gjorde vi en kombination - 1 enkelmarkering på ganska långt avstånd och därefter närsök i samma målomr. Markeringen var klockren – men på närsöket kopplade han aldrig på näsan utan virrade omkring, innan jag till slut kallade tillbaka honom. Han fick ytterligare en mark. och skickade därefter på närsöket igen och då gick det bättre.
– ”Minnes”linjetag
Tillbaka till området där vi började för att skicka på ”minnes”linjetagen. Jag skickade från samma startpunkt som tidigare på första skicket, men bytte startpunkt vid andra skicket. Özet kanonduktig – inga tveksamheter, sånär som att han BYTTE dummy !!! VA ? Det har ju inte hänt sen ... sen ... jag vet inte vad !

Nöjd med Özets insats och de nya övningarna styrde vi kosan hemmåt. Att jag på natten åkte på en rejäl magsjuka, efter att känt mig ”körig” sen lunchtid, är en annan femma ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar