Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 28 april 2012

SURT SA RÄVEN !

Vet inte riktigt hur jag ska börja … men …

Började som brukligt är, med platsliggandet (inga 10m – snarare 20m) som gick bra, trots att jag stod där och tänkte, nu reser han sig … nu reser han sig … NU reser han sig … men han låg kvar, trots att hunden bredvid rese sig och vandrade mot sin husse … och en flat på andra sidan började rulla och åla sig … jag tecknade lite diskret att han skulle ligga kvar, vilket hjälpte !
Tandvisningen – inga problem.
Med startnummer 4:a, satt vi – Özet & jag - och väntade på vår tur, medan vi pratade med tjejen med startnumret före. Innan platsen hade jag tänkt : bara han ligger under platsliggandet, så skiter jag i hur det går på resten … men började nu ändå känna lite ångest …
Linförighet - kände ett ”lyckorus”, då Özet hade superfocus och glatt ”svansade” med – var så jäkla följsam. Tittade INTE på poängen, men tänkte : MINST en 9:a blir det här.
Läggande - såg i ögonvrån att han inte la sig – när jag i besvikelse böjde mig framåt och knöt nävarna, kom ett litet glatt ÖZ “svansande” efter mig – kunde inte annat än att skratta åt gullet, men tänkte efterklokt : varför gjorde jag ingen “halvhalt” och tog ett DK !
Inkallning – som vanligt snabb fart, men ngt vid ingång, men rakt sättande. Jag tänkte nöjt : här bör det bli 9-9½ .
Ställande – kanon framförande, men jag gjorde ett omedvetet DK – troligen den gamla vanliga handen. Kanske kan vara värt en 8:a, tänkte jag !
Apportering – tugg som vanligt. MEN mindre än vanl. Ja ja … här blir inget toppbetyg !
Hopp – helt perfekt ! En klockren 10:a tänkte jag !
Helheten – här såg jag för första gången på poängen, som visade en 9:a – ja, det var väl så, jag kände att det minst var värt. Men döm av min förvåning, när SEN domaren helt plötsligt ändrar 9:an till en 7:a och kallar mig till sig, för att inleda med att säga att det hela såg jättesnyggt ut, för att sen ge mig förklaringen varför hon ändrade 9:an till 7:a – man får inte vila/hålla ”koppelhanden” mot höften … det räknas som DK !   Min reaktion = ????????????????

Detta var alltså i MITT tycke, vår bästa tävling hittills, med undantag från läggandet !

Men så här såg verklighetens poängsättning ut …
Platsliggande 10
Tandvisn. 10
Linförighet DK
Läggande 0 Ligger inte
Inkallning BAÖ
Ställande DK
Apportering 7 Tuggar
Hopp 9 BAÖ
Helhet 9  7 Hand i sidan
Summa 158,5


När jag frågade domaren vid prisutdelningen (vi fick en 2:a placering) om detta med ”koppelhanden”, var hennes egen uppfattning/tyckande eller om det verkligen STOD så i regelverket ! Fick bara som svar att man ska hålla handen/kopplet ”ledigt” …

__________________________________________________________________

Här lite övriga tankar runt dagens tävling …

Strax efter tävlandet fick jag kommentarer från några kunniga kompisar – poängen för HELHETEN ska inte avgöras genom ETT moment,  utan som rubriken lyder – över HELHETEN …  OCH hur kan man först visa och skriva 9:a för att sen ÄNDRA till 7:a !!!

Hörde också av delar ur publiken att betygsättningen överlag var väldigt okonsekvent – som tex att långsamt tempo före fartfyllt premierades och det delades ut 10:or trots hundarna bara travade. Nån fick t.o.m. en 10:a trots hunden tjuvstartade …

Kan säga att jag under eftermiddagen och kvällen fick flera tröstande samtal från kompisar – en del publik, en del tävl. – som var både förbannande och besvikna på domarens agerande … det var högt uppskattade samtal, ska ni veta !

… så där ja … nu har jag skrivit av mig och kan gå vidare i livet …


Utdrag ur reglementet ...
3. Linförighet
Koeff 4    Maxpoäng 40
__________________________________________________________________
Kommando: ”Fot”
Utförande: 
Hunden förs i fritt hängande koppel och skall villigt och rakt följa föraren, gående 
invid dennes vänstra sida med huvudet eller bogen i jämnhöjd med förarens knä. 
Linförighet skall prövas i vändningar och halter i vanlig marsch. Hunden ska även 
prövas under rak språngmarsch där märkbar tempoväxling ska föreligga. Då föraren gör halt, skall hunden utan kommando inta utgångsställning. 
Vid nytt marschanträde och vid förändring av gångart får kommandot upprepas.
Bedömning:
Momentet börjar vid första marschanträdet och slutar då hunden intagit utgångsställning, efter den avslutande halten.
Hund som hela tiden förs i stramt koppel (hunden stretar) kan inte godkännas. 
Samma sak gäller om hunden släpar efter alltför kraftigt så att den måste dras 
fram ideligen, eller om den under större delen av momentet följer föraren på längre 
avstånd än 1 m.
Varje liten avvikelse som hunden gör från det önskvärda mönstret bör återspeglas i 
betygsättningen, även en sådan detalj som tempot vid exempelvis sättande


9. Helhetsintryck
Koeff 1    Maxpoäng 10
__________________________________________________________________
Bedömning:
Vid bedömning av helhetsintryck ska hänsyn tas till samarbetet mellan förare 
och hund såväl under som mellan momenten. Hänsyn skall även tas till ekipagets 
uppträdande mellan momenten.


5. Inkallande
Koeff 2    Maxpoäng 20
__________________________________________________________________
Kommando: ”Stanna kvar” – (Hundens namn) ”Hit”
Utförande: 
Hunden lämnas i sittande ställning varefter föraren på tävlingsledarens order går 
ca 15 m i anvisad riktning . Innan föraren lämnar hunden får kommandot ”Stanna 
kvar” användas. På tävlingsledarens order inkallas hunden.
Bedömning:
Momentet börjar då föraren lämnar hunden och slutar då hunden intagit utgångsställning. 
Huvudvikten skall läggas vid att hunden visar god lydnad och snabbhet vid inkallningen. 
Hund som före inkallningskommandot avviker mer än 3 gånger sin egen längd 
från platsen underkänns. Hund som ändrar ställning före inkallningskommandot 
kan inte ges högre betyg än 8. Hund som inte kommer vid första kommandot, kan 
ges högst betyg 7.

3 kommentarer:

  1. Fan vad tråkigt med helheten, men nästa gång sitter det!

    SvaraRadera
  2. Förbannat jäkla nära... =/
    MEN du GRATTIS till platsen, bara det är ju en vinst!! <3

    SvaraRadera
  3. Ja de må jag säga var en märklig bedömning på helhetsintryck! och så snubblandes nära... men säger som Emelie, platsen ÄR en vinst i sig! =)) kramar

    SvaraRadera