Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


onsdag 29 maj 2019

TRÄNINGSTÄVLING - ale bk

Var på träningstävling på Ale bk ikväll, som tyvärr enl. mitt tycke var mer en störningsträning än träningstävling – alldeles för stora störningar för Rejs och den berömda ”goa känslan” var helt obefintlig. Störningarna bestod av att själva lydn.planen var tajt och hindret, rutan och en hög med apportbockar liksom låg i vägen för momentens utförande. Var inte särskilt många närvarande – 5 st inkl. dom två som höll i själva träningen. Jag den enda som ville köra klass1, f.ö. var det 2 startkl. o en lägre + en elit .

Inledde med gruppmomenten – platsliggning utan skott, därefter med skott och sist sittande i grupp, där Rejs o jag deltog. Rejs som normalt sitter kolugnt, var nu stressad och var tittig och ljudade (troligen pga av nya hundar – nån som ljudade o var allmänt ”stimmig”). I slutet la han sig ner i 2 omgångar på kort tid.

Fritt följ – gick strax förbi apportbockshögen, sen vä.om direkt mot hindret. Precis bredvid hindret kommenderades jag halt och där stegförflyttningar. Rejs var nu alldeles ”snurrig” pga av alla störningar. Fortsatte med fritt följ – spång marsch.
Ställande u.g. – gick i riktning mot apportbockshögen, där ställandet skedde. Jag vände där jag själv tyckte var tillräckligt (blev kritiserad att jag vände för tidigt!!!)
Inkallning – inget att orda om
Läggande u.g. – ”tävl.led.” (jag också) glömde momentet …. Rutan – riktningen gick strax förbi hindret – Rejs klarade inte den störningen, utan sprang till rutan för att återvända till hindret för att undersöka det …
Apportering – strulade lite som vanligt
Fjärr – avstod jag ifrån
Hoppet – hör o häpna, han sprang runt utan att hoppa !!! Gör om gör rätt …
Konan – kanonbra – kändes jäkligt gött att det blev ett bra avslut. På min fråga – varför så svåra/mycket störningar, fick jag svaret att det ju är störningar vi ska träna!!!

Måste säga att jag inte alls höll/håller med – träningstävling är väl ändå att man ska träna så tävlingslikt som möjligt. Och DET är tillräcklig störning för min heta pojk. Såklart att det kan uppstå en massa störningssituationer, men skulle inte tro att ALLA dessa störningar skulle inträffa samtidigt på en tävling. Ska jag hädanefter vara med på Ales trän.tävling, vill jag försäkra mig om att det inte kommer bli nån störningstävling utan att det verkligen är träningstävling. Men samtidigt som jag var allmänt irriterad på Rejs och mitt misslyckade program och att det var svinkallt, blev kvällen ändå trevlig och känner att en som bidrog till det, var Elin som peppade mig och tyckte Rejs var duktig trots allt – att han var duktig på det han klarade och genomförde.
Innan vi åkte hem tog vi en lite promenad vid Dammekärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar