Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


måndag 27 maj 2019

BRUKSKURS - uppletande

På dagens brukskurs med tema uppletande (på ”öppen mark”) var det verkligen en blandad dag vädermässigt. Hade iof redan tidigt befarat en regnig kursdag idag. Men inledningsvis var riktigt skönt, med en sol som försökte tränga igenom ett regntungt montäcke. MEN vi hann inte mer än börja med första hunden (Rejs), förrän det började dugga (blåste ”snålvind”) och blev riktigt kallt. 
Från början – vi vallade 3st 10-12m korridorer i klockan (kl.9, 12, 3)
Rejs inledde med …
kl. 9-korridoren – 2 föremål (1 på djupet o 1 nära i sidvind, som jag ”smög ut” när han var på djupet) – den på djupet inga några problem, medan den som hamnade nära blev lite svårare (den låg i tjockt högt gräs).
kl.12-korridoren – 2 föremål (1 på djupet o 1 nära i motvind) – han tog snabbt den nära först, blev minst sagt förvånad, då det var en stor plyschleksak – sen fick han svårt för den som låg längst ut (vilket alla fick) – vi misstänkte att det var vinden som var skum, då föremålet låg i nerförslut – vi bröt hans letande och gick över till 3-korridoren.
kl.3-korridoren – 1 föremål (på djupet i medvind) – inga större problem.

Efter vila i bilen, fick han två föremål på djupet i kl.12-korridoren – han tog den första efter en kort stunds letande, medan han hade stora svårigheter med den andra – jag manade ut honom allteftersom jag närmade mig föremålet – när vi var ca 20m ifrån hittade han föremålet.
Som sagt, alla hundarna hade samma problem – svårt att veta hur vinden tog sig över det lilla nedförslutet.

Innan avfärd hemåt tog vi oss en promenad i området och när vi kom tillbaka till bilen, var jag tvungen att kissa och upptäckte då ett litet liljekonvaljbestånd som jag inte kunde låta bli – blev en litet bukett utöver lupinerna jag hade plockat innan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar