Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


torsdag 16 maj 2019

LYDNADSKURS/AGILITYKURS

Idag blev det en instensiv dag, eller iaf kändes det så på kvällen då jag verkligen var jättetrött. På förmiddagen hade vi avslutn. på tävl.lydn.kursen, på eftermiddagen åkte jag till jobbet och åkte hem strax innan agilitykursen började.

Lydnadskursen
Diskuterade som vanligt om vad vi ville ta upp och få hjälp med vid bilarna, innan startordning bestämdes - Rejs och jag ut som 2:a, och jag valde att få hjälp med fjärren, läggande u.g. och fotgå. (hö.sväng.) efter Karin och Samba.

Startade med fjärren - från liggande till sittande – han låg kvar vid första försöket, då M. bara stod och avvaktade för att se hur han agerade – M. ingrep alltså inte. Han låg även kvar, vid både andra och tredjde försöket, MEN då hjälpte M. upp honom med kopplet. Därefter funkade det varje gång utan M.s hjälp.
 Fortsatte med fotgående (bågar/hö.svängar) – gick riktigt bra (*) – efter några mjuka bågar gjorde jag en 90gr. åt höger och den blev jättebra – gjorde ännu en efter ytterligare några bågar, som som också den blev kanonbra.
 * Vid den senaste träningen (Bergsjövall.) kom jag på, att jag av nån anledn. gå med vä.armen en bit ut ifrån min kropp och när jag fällde ihop armen INTILL kroppen gick han bra som helst.

Avslutade ”mina” moment, med ställande under gång – fick tips om att använda mitt ”handtecken” som ”aviseringssignal” – att inte gå så långt (bakom honom) på tillbakavägen

Sedan avslutade vi med platsliggning och budföring – jag valde att ha Rejs sittande, men utmanade honom tyvärr i tiden (nästan 3min.) så han tröttnade och la sig ner. Det går ju an och vara efterklok - såklart han var trött efter själva lydnadspasset också och skulle förstås inte låtit honom ligga mer än högst 2min.

Budföringen gick som vanligt strålande – Karin var mottagare och M. agerade domare. Hade en himla bra känsla och var taggad att verkligen nöta fjärren och ställandet – hhummm är ju tävlingssugen och M. tyckte absolut jag skulle anmäla till tävling – hepp ! *

Efter lydnadskursen åkte jag till jobbet och åkte hem strax innan kvällens agilitykurs.
Vi var mager samling ikväll, bara 6 st – 3 XL-hundar (Semla, Milo, Alessa) och 3 M/S-hundar (Elvis, Bonzo, (schapendoesen), Det var även magert i instruktörsstyrkan, där var det bara Elin som var närvarande.
Körde som vanligt två kombinationer – en där ett ”rundahinder” ingick – och vad jag minns, så skötte Semla sig som vanligt utmärkt. Det blev som vanligt en kul och trevlig kväll, även om det kändes lite avslaget – kanske var det att Jonathan inte var med och att vi var så få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar