Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 17 februari 2018

LYDN.-OCH AGILITYTRÄN. PÅ ALFA

Inledde morgonen med att tillsammans med mina bröder besöka vårt gamla barndomshem, som såldes för ca 5 år sedan och där våran mamma och pappa bodde i nästan 60 år.
 
Vi hade blivit inbjudna av de nya ägarna, som ville höra våran historia och uppväxt. Dom har renoverat och lagt ner jäkla jobb med varsam hand. Det var verkligen fantastiskt kul att se hur väl omhändertaget huset var och hur dom värnar om husets historia.

På em hade jag tillsammans med Karin och Samba hyrt den långa hallen på Alfa HC, det gäller att passa på när den inte nyttjas för kursverksamhet. Inledde med SEMLA, tänkte för ovanlighetens skull lägga mer fokus på Semla än Rejs idag.
  • Kontaktfält – running – använde mattan både på golvet och på balansbommen. Har lite svårt att få henne att ”tänka framåt” – hon vänder sig snabbt om efter godisbelöningen, tror jag istället ska testa med godisskål alt. en boll liggandes efter mattan och succesivt flytta belöningen allt längre ifrån. Bollkastbelöning gör henne FÖR ivrig, hon slarvar och glömmer vad hon ska göra
  • Slalom – 8 pinnar (ingen ”allé”, utan raka pinnar) – tyckte mig se ett mönster, nämligen att hon nästan alltid bröt ut mellan 5:e och 6:e pinnen. Vi kämpade på utan att det för den sakens skull blev så mycket bättre – hhumm – vad ska jag göra, tänkte jag ! Jag får iaf börja med att pausa från slalomet och köra nåt annat
  • Däcket – ”nytt” däck för henne – döm av min förvåning, trots ”nytt” däck så var det inga som helst tveksamheter. Hon bjöd såpass mkt på däcket, att hon tillochmed hoppade tillbaka efter att hon fått bollbelöningen – med bollen i munnen. 
  • Komb. däck och slalom - hhumm … DET suget, kanske man kan uttnyttja i samband med slalom ! Testar och ser om det kan funka – och ja se det gjorde det, kanske inte det rappaste tempot men ändå … och märkväl MED raka pinnar. Gjorde det även åt andra hållet, däcket först och sen slalom – finkade det också – hepp !
  • Gungan – avslutade med gungan, vilket kanske inte var så klokt (ska tänka om till nästa gång) – hade lydn.hindret som stöd - funkade ganska bra i början (fick locka med godis o hålla lite i halsb.) men efter 3 – 4 ggr. var hon nog så trött av anspänningen och den tidigare träningen att hon helt plötsligt inte vågade gå upp på gungan alls, men efter lite trugande och lockande fick vi ett bra avslut trots allt. Som sagt, ska nog köra gungan FÖRST istället, när hon fortfarande är pigg och har sug. 
Efter Karin kört Samba, var det REJS tur. Även om jag trodde Semla skulle få mest tid, blev det bra med tid till Rejs också – han fick säkert 30-35min. Han var ikväll hetare en hetast och han kändes som en krutdurk som skulle kunna explodera vilken sekund som helst.
  • Fotgående och ingångar – bra kontakt, men ljudade (eller?) och hade väldigt bråttom – ingångarna var desto bättre. 
  •  Inkallningar med fokus på ingångarna – använde väggen som ”stopp” och lyfte min fot som OM jag skulle ta ett steg framåt – ingångarna blev riktigt bra. 
  •  Apportering – Karins stora apportbock (m. snöre) – fokus på ingångarna – gick sådär, han slarvade med snea sättanden.
  •  Framför/saktagående – ”hjärnsläpp” (insättn. på idiotkontot) att köra saktagåendet EFTER apporteringen, vilket visade sig tydligt genom att han hade otroligt bråttom. Han blev ”stressad” och gick upp i varv ännu mer när jag ”sa till” honom att sakta ner. Jag ”pausade” honom – la honom ner och ”lämnade” honom – vid ett par tillfällen för att han skulle lugna sig, vilket han också gjorde och lyckades till slut få till ett jättebra avslut. 
  •  Avslutade med några fjärr – platsläggande fr. sittande – mest för att jag ville få ett lyckat slut med bra känsla, där både Rejs och kunde känna oss nöjda. Ja, Rejs hade säkert känt sig nöjd och glad under hela passet – framför allt GLAD – finns nog ingen gladare vovve än Rejs !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar