Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


fredag 9 februari 2018

ÄNNU EN FREDAG PÅ ALFA

Ikväll blev det ännu ett pass på Alfa tillsammans med Karin och Samba.
Denna gången var Rejs först ut och jag tyckte att han var mycket mer ”samlad” – OM man nu kan säga det om den gossen – än förra fredagen, då han hade fått sitta i blen länge innan det var hans tur.

Fotgående med störning – bl.a. koner och Karin som rörde sig i olika ”rörelsemönster” – hon kom imot oss, hon gick ifrån oss, hon gick bredvid/parallellt med oss, hon stod still oh jag rundade henne. 

Ingångar – med hjälp av spegeln – gick hyfsat – bara att fortsätta nöta.

Framför/sakta-gående – ställde upp två stolar med koner ovanpå, som han skulle passera, vilket han gjorde med viss ”svårighet” – ville gärna fram och kolla, innan han fortsatte framåt . Han går bättre ju längre ifrån honom jag står vid starten – när han har passerat kan jag utan svårighet sluta in bakom honom och fortsätta så till targetpinnen. Antar att jag måste avancera med microsteg för att såsmåning nå målet (delmål), som förstås är att kunna stå bakom honom vid starten …

Kryp – tycker det gick väldigt bra – dock bättre när jag ”hukar” mig och han får hjälp av min hand. När jag går upprätt går det sämre – han får bråttom och ligger före, hoppar mer groda än när jag hukar mig. Körde även ”vä.sväng/tramp” - gick också rätt bra – om jag nu gör rätt !!!
Körde Rejs lite längre än vanligt och efter Sambas pass, blev det bara en kvart kvar till Semla.

Men vi hann köra lite kontaktfältsmatta både på golvet och på nedfarten på balansbommen. Belönade först med godiskast, sen boll. Just bollen var inget bra drag, då ”glömde” hon mattan och bara galopperade på. Effekten blev den samma på balansbommen – inte så förvånande (haha) – hon tog ett stort galoppsprång över kontaktfältet. Bytte strategi och belönade matttramp med godis istället – blev riktigt bra.

Avslutade med att köra gungan, som fortfarande var inställd på låg höjd. Hon är rädd och tycker fortfarande den är läskig, men övervinner sin rädsla med lite ”övertalning”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar