Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


onsdag 14 februari 2018

AGILITYKURS

Inledde kvällen med genomgång av A-hindret, som var kvällens “huvudhinder”.
Parallellt med att ”fröken” gick igenom A-hindret med var och en av oss, så körde vi andra en liten kombination med hopp, hopp, tunnel, hopp, hopp som stod i en U-formation. Körde också lite ”kontaktfältövn.” på marken. När vi tränade på hinderkombinationen hade Semla kanonfint hindersug vid första ”loppet”, men sen hände några små incidenter som gjorde henne lite osäker och hon tappade gnistan och orsaken kan du läsa sist i inlägget - se mitt ”gnäll” sist i inlägget.

A-hindret
Började med att kasta bollen som belöning, men då glömde hon ”av sig” och tog ett jättesprång över kontaktfältet. Därför började Emelie lägga ut bollen istället - på ganska långt avstånd, för att sen flytta bollen allt närmare hindret allt eftersom, för att tillslut kunna konstatera att DÄR var ”rätt avstånd” för att hon skulle SPRINGA ÄNDA NER över kontaktfältet.

Sen la vi mattan på hindret. Började med att placera den ganska högst upp, för att efter några ”runnings” flytta den allt närmare kontaktfältet. Får sen jobba vidare under egen träning med att flytta mattan allt närmare kontaktfältet succesivt.

Som avslutning blev det genomgång av gungan - inlärningen för liten resp. stor hund – rädd och osäker hund, resp. säker, säkrare hund. Alla fick lite ”läxa” – Semla och jag skulle träna lite ”bang” (när brädan slår i backen) som ju för hennes del är det som är det läskiga.

Skulle igentligen kört lite slalom också, vilket tyvärr inte hanns med, men jag ”stal” Semla och mig lite tid och körde ett par gånger iallafall. Semla jättetrött i sitt lilla huvud, så tempot saknades helt även om hon segade sig igenom korrekt.

Även om Semla var duktig och vi hade kul, så måste jag till sist gnälla av mig lite …
Semla som är ganska cool, men ändå kan vara lättstörd/påverkad, blev ikväll påverkad då hon blev överraskad av en hund som kom rusande precis när hon kom ut ur tunneln, som därefter ledde till att hon tappade suget och blev tveksam att gå in i tunneln. Att någon hund ”smiter” då dragningen kan blir för stor när någon annan (inte jag) kastar en bollbelöning – vilket nu hade skett – kan jag ha överseende med.

MEN det som gör mig riktigt irriterad är när folk inte tar hänsyn, saknar split vision och går omkring på plan som om dom är helt ensamma. Det som inträffade när Semla kom rusande och var på väg över två hinder efter tunneln, var att en av kursdeltagarna kom gåendes med sin hund mitt i vår bana och vårt ”lopp” avbröts abrupt.

Jag blir så j_vla trött, vad är det för fel på folk när dom inte inser att dom ÄR I VÄGEN och inte heller märker vad som har skett (när vårt ”lopp” abrupt avbröts) och inte ens märker när man sen försöker kalla på uppmärksamhet … HALLÅÅÅ du ÄR ivägen !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar