Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


tisdag 10 januari 2023

LYDNADSTRÄNING med pudeldamerna

Idag har vi varit och tränat med pudelgänget (5 förare, 6 hundar) 3 storpudlar och 2 mellanpudlar 

Det tog nästan en hel ½-timme innan vi kom in i lokalen, då koden inte funkade. Fick gå till bilen och ta på mig ytterligare ett plagg i taget, för trots att det från början varit lite vår känning med sol och 7+ grader, så blev det kallt när vi stod stilla. 

Delade in passet i 2 x 10min. pass + ett pyttepass som avslutning.
Min grundplan förändrades lite, det blev istället lite random träning, även om jag följde planen delvis ...


En liten rallybana hade byggts upp och jag tog en del enstaka skyltar, där jag tryckte in en del av övningarna och la fokus på kontakt och följsamhet. 

Sedan lyfte jag ur varje del för sig ...
Starter - ngr enstaka (nos mot nos)
Backa vid sidan - funkade inte alls - ändrade till ha henne nos mot nos o invänta bakåtrörelsen (shaping)
Sitt (o ev.lägg.) u.g. - fick testa olika inlärn.metoder - stannade vid exern belöning o fick lägga till koppel
Apportering - ngr enstaka ggr - m. fokus på ingångar  
Avslutning - fotgående m. störning av Liselotte som gick bakom resp. framför

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar