Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


tisdag 24 januari 2023

AGILITYTRÄNING

Idag hade jag hyrt en timme i Ale Surtehallen för att träna agility (färdigbyggd bana). Fortfarande (sen ly.tävl. 4nov.) otroligt mycket dofter i mattan, vilket gjorde att SEMLA hade svårt att låta bli att snusa, vilket i sin tur ledde att vi hamnade i konflikt emellanåt - ja, jag måste ju få henne att förstå att det inte är ok att helt plötsligt stanna för att börja snusa. 

Kanske en sanering av den där mattan vore en idé, men såklart att det är en kostnadsfråga och sen blir det kan ske samma visa igen, när folk/kunderna inte respekterar uthyrningsreglerna ...

Förutom dofterna, så var Semla väldigt peppad och tyckte det var såååå kul att hon tog lite väl mycket egna initiativ. Kände att banan var lite "trång" för Semla, som ju har långt steg, vilket jag oxå tror var ett av själen till att Semla körde på efter eget tycke ... hon ville ju strääääcka uuuut , sa hon!

REJS som aldrig tidigare inte ens testat agility - mer än slalomet vid ett par tillfällen - fick nu testa några hinder och även tunneln. Ang. hindrena/hoppningen, så hade han för mkt fokus på bollen som jag hade i "icke handlingshanden". Efter varje hopp vände han sig åt mig, medan han var i luften över hindret. Får tänka över det här med belöningen/bollhanden ...

Gällande tunneln, så fattade han ingenting de två första försöken - han testade allt, tex. att balansera PÅ tunneln. Men vid 3:e försöket testade jag att kasta in bollen långt in i tunneln, samtidigt som jag rörde mig framåt och uppmuntrade honom med rösten ... och hepp! han kom ut på andra sidan och sen verkade polletten ha trillat ner.

Sammanfattningsvis blev jag positivt överraskad av att Rejs inte lät sig påverkas negativ - stress - nämnvärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar