Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


onsdag 30 december 2020

LYDNADSTRÄNING - PBK

Tränade lydnad tillsammans med Karin och Samba på klubben idag. Riktigt bra träning blev det. 

REJS

* Ingångar på plan - korta sträckor, som jag längde efterhand, tills vi till slut gick ända in på plan - gick bra, trots lite störningar i form av folk som passerade - ngt ljudande, efter första halten. gjorde då några andra starter tex. fr. liggande ...

* följsamhet - gick i cirkel i väntervarv - gick riktigt bra

* framåtsändande/saktagående - gick bra, även om jag fick påminna honom när det började gå för fort - det han hade svårast för, var att stoppa på mitt kommando "stanna" innan targetpinnen - hade upprepat övn. ca 3-4 ggr, när det ställde sig en tjej med 2 jaktlabbar, precis utanför staketet - Rejs blev störd (förstås), men efter 2 misslyckade försök (fick bryta båda gångerna) gick jag själv fram till targ.pinnen (för att "ladda") och gjorde ännu ett försök, som nu gick helt perfekt, han hade full fokus och gick så sakta och fint - så jäkla duktig <3 

Hade strax innan pratat med labbtjejen, som hade frågat om hon skulle gå iväg för att inte störa oss, men jag bad henne stå kvar (labbarna var lugna o stilla) för att se om Rejs skulle klara störningen, vilket han ju gjorde ...

Kände mig glad och stolt över Rejs och gick till bilen, medan labbtjejen gick in på plan med sina hundar och började köra jaktträn. i form av linjetag/dirigeringar inkl. stoppsignal, vilket gjorde att Rejs gick igång på alla cylindrar - springande hundar samtidigt som visselsignaler lyder, blir alldeles för mycket för Rejs. Jag hoppade snabbt in i bilen och körde till p-platsen, för att han skulle lugna sig.

När Karin o Samba sen klev in på plan, avrundade labbtjejen sin träning - hon kände nog att det inte var helt ok att träna den typen av träning medan vi körde lydnad.

SEMLA

Fokus var apporteing - försöker få henne att hålla kvar apportbocken, när hon rundat mig och jag har stannat, vilket går sådär - ibland bra, ibland inte. Men ändå glad när vi får ett bra avslut och det fick vi idag.

Tränade även fotgående och snabba läggandet, som gick fint.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar