Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


fredag 4 december 2020

LYDNADSTÄNING - härryda hundarena

I dag var vi och tränade lydnad tillsammans med Lena och Karin. 

REJS, ut som första hund.

Planen var att inleda med samla ihop honom, för att få till en bra ingång på plan. Resten av vår tid tänkte jag ängna åt saktagåendet/framåtsändandet (forts. med utgången - "framåt" - till tempoväxlingen) 

Kan säga att planen sprack totalt, då han var övertaggad och fullkomligt studsade fram i fotgåendet, TROTS att jag hade gjort en stunds fokusövn. innan start, men uppenbarligen inte tillräckligt. Kände att träna på ingång på plan var meningslös och fortsatte därför att jobba att få honom att hålla tassarna i mattan. 

Fortsatte sedan med saktagåendet/framåtsändandet och inledde med just med fokus på saktagåendet. Men han var otroligt speedad även här (körde 4-5 ggr, helt ok, men fick påminna honom ett flertal ggr), så det blev aldrig läge till att köra "framåtdelen". 

SEMLA, ut som sista hund.

Till skillnad från med Rejs, så kunde jag hålla mig till planen och den var att fokusera på att fortsätta där vi är när det gäller apporteringen - fr. hakan i handen, till hakan MED apporten i handen (belöna bara hon tatchar handen) och varva med med annat ex. fotgående. 

Tyckte det funkade riktigt bra, även om hon mattades och tappade intresset för apporteringen i slutet, trots att jag varvade med annat, både fotgående, rutan och fjärr, vilka gick superbra. Efter rutan - drog jag fram slalomet och lät henne köra några gånger, till hennes glädje. 

När hon i slutet tappade intresset totalt för att springa efter den kastade apporten, bad jag om hjälp att kasta den i mellan oss, för att peppa henne. Efter pepp och när jag fångat ett kast, kastade jag direkt iväg den och manade på henne och fick verkligen ett kanonavslut. 


Den sista kvarten tog vi in alla hundarna - jag bytte till Rejs och han kändes nu mkt behagligare, även om han fortfarande var alldeles för taggad. 

Fotgående - hhummm, sådär
Ställande u.g. - jättebra, därför enbart ett utförande
Fjärr - kanon, men ganska kort avstånd
Kryp - kanonbra, även om han hoppar groda med baken (som är låg)

Innan vi åkte hem körde vi ett kongsök med 4 gömmor utanför hallen, i kanten på grannens (Trailermekanik) område. Vi använde oss av deras uppställda "avstängningsbalkar" och i en btg-kantstenshög. 
Rejs fick alla 4:a gömmorna, medan Semla tyvärr bara fick 2, då dom andra glömde av henne och redan hade hunnit plocka bort de 2 sista. Söken gick bra, den höga var dock svår. Kan konstatera att vi nu måste lägga in en högre växel gällande markeringarnra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar