Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 30 april 2023

VALBORG - SPECIALSÖKSKURS

Morgonen inleddes med mysig långdragen frukost. När det var dax för utgång med dogsen, delade vi upp oss - jag tog Rejs och Tommy tog Semla. Rejs behövde en längre promenad inkl. ett litet "aktiveringspass" (idag jaktapp), medan Semla inte behövde fullt så lång prom. och lite mindre aktivitet, eftersom hon skulle på specialsökskurs på kvällen.

FM: Rejs & jag

Promenad och tryffelfrossa först, innan jag satte Rejs i bilen, där han fick sitta medan jag la ut ett stort sök (ruta ca 50x50m?) med 5 dummys (2 + 1 + 2). Han började med att ta den i mitten och på tillbakavägen bytte han tyvärr med en av de närmaste, skickade därefter direkt på den han hade släppt - båda dock med bra grepp. Vid nästa (3:e) leverans/avlämn. hade han liiite oroligt grepp, troligen lite frustration efter bytet och tillrättavisningen (mkt mild) vid första lev. De restarande (de 2 sista) leveranserna var strålande. 

Därefter promenerade vi nöjda och glada - Rejs bärandes på favoritbollen - tillbaka till bilen.


***

KVÄLL: Semla & jag

Liten promenad bland vitsippor och den första spirande grönskan, innan vi anslöt oss till specialsöksgänget, på AllHyr. Inte mig emot. men måste säga att jag var lite förvånad att kursen gick och att det var full uppslutning trots att det var Valborg. 

Idag vad det mycket störningar i form av människor som lastade ur bilar etc. efter ett Valborgsevent i Kungälv, Semla blev dock inte direkt "drabbad" (slapp killarna som passerade igenom lagerlokalen, hade nog inte påverkats nämnvärt tror jag) mer än utanför i väntan på att komma in i lagerlokalen. 

Planen som var att göra ett sök inne i lagerlokalen och ett ute (lager undertak), men pga bilar o truckar/avlastning blev vi kvar inne. 
Det blev 3 st sökområden (1 + 3 + 3 gömmor) - vi fick ta oss an sökområdena 2 (-3) ekipage/område. Alla fick ett område, med okända gömmor, utan att veta varken var eller hur många kongbitar som fanns utlagda. Temat var att planera starten och inom fem minuter söka av området och avsluta när vi ansåg oss att ha sökt klart. I Semlas och mitt (okända omr.) fanns det bara en gömma och Semla tog den på drygt 1 min. 

KRITIK:
Sökarbetet -
När jag gör ”retning” (visar m. ngr steg framåt) gå då tillbaka till där jag vill hon ska börja …
Starta rakt/vinkelrätt mot där jag vill hon ska börja sökandet …
Markeringarna -
Variera tiden på markeringarna, innan jag ger belön./frisignal
Börja träna med att röra mig bakom henne, medan hon markerar









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar