Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


måndag 3 april 2023

SLAGSMÅL - RALLY - KENNELHOSTA

Förmiddagen inledde med en liten incident i trädgården, eller rättare sagt i grannens trädgård. Hade precis släppt ut Semla i trg'n för en snabb kiss, då jag hörde skallet av grannens storpudel, som kom ångande fram mot häcken. En ligusterhäck (grannens) som har dött på flera ställen och lämnat öppna hål, som VI har försökt täppa till hjälpligt, med kompostgaller. Men efter vintern har det uppstått fler hål och vid ett av dom nya hade vi ännu inte täppt till och såklart var det dit pudeln drog sig, för att möta en lika upphetsad Semla. Semla tog sats och vräkte sig över muren och vidare genom öppningen i häcken och började jaga pudeln. 

Jag sprang ut från vår trg och in till grannen, där jag möts av grannen och just i det ögonblicket, varken såg eller hörde vi hundarna. Efter nån knappt minuts ordväxling (lugnt, inga hårda ord) kommer båda hundarna gåendes bredvid varandra stela som fiolsträngar, båda med raggen rest - Semlas som vanligt både fram och bak, pudelns ragg dock lite svår att se med sin krulliga päls. 

Vi mattar, var båda lugna och agerade enl. mig föredömligt. När jag lockade på på Semla, kom både hon och pudeln fram till mig. Hundarna blev stående brevid varandra, fortfarande stela och spända. Jag tog lite lätt i mankhårstråna på Semla, medan grannen stod passiv och tyckte det var bra att det hade gått bra och menade att hundarna nu hade blivit vänner. Jag instämde gällande att det hade gått bra, men höll för mig själv om vad jag tyckte om att dom NU VAR VÄNNER!

Det låg fortfarande en spänning i luften och jag var rädd att dom skulle braka ihop igen, bad därför matten ta undan sin hund, vilket jag hade förväntat mig att hon skulle göra på eget inisiativ. Efter att grannen lett undan pudeln en bit, slappnade båda hundarna av och "lugnet lade sig".

*

Efter denna lilla incident, åkte vi iväg - ngt försenade - till rallycirkeln. Det blev en underbar stund i ett lika underbart väder (vimlade av påfågelfjärilar) och bonus blev uppflyttningsfika som L. (m. Ester) stod för. 

Semla var duktig. Jag lät henne pausa i solen och hon behövde inte använda tratten överhuvudtaget.

Åkte sedan över till p-platsen vid Kåsjöns motionsspår, mest för att kolla om jag skulle kunna upptäcka några vitsippor ... men icke!

På väg tillbaka till bilen började Semla hosta, som om hon hade fått nåt i halsen ... 

... efter hemkomsten, sprang hon direkt och drack vatten (brukar hon göra) och efter en stund började hon hosta igen, fick kväljningar, som ledde till att hon kräktes upp vattnet hon druckigt. Därefter hostade hon upp vitt slem vid ett flertal tillfällen under kvällens lopp och även ett par gånger under natten.

Hörde av mig till de vi hade tränat med den senaste tiden - coachningen, specialsökskursen och förmiddagens rallycirkel - för att dom skulle veta hur det låg till. 

Så nu blir det 14 dgr "isolering" med korta promenader och bevaka hennes allmäntillstånd. Att isolera henne från Rejs är uteslutet, bara att hoppas att han klarar sig och gör han inte det så är det väl nåt han oxå får gå igenom. Dom är ju båda vaccinerade, så förhoppningsvis drabbas dom väl lindrigare. 


Oj vilket långt inlägg det blev idag ....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar