Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 2 april 2023

SPECIALSÖKSKURS (1)

Ikväll startade äntligen specialkursen för Susanne Kihl - så kul o lärorikt. Har ju tidigare gått ett flertal kurser med Rejs och nu tänkte jag att det kunde vara kul att få lite feedback på Semlas och mitt arbete. 

När jag började introducera söket för Semla, nyttjade jag den kunskap jag fått genom de gångna kurserna med Rejs. Hon lärde sig snabbt och är lugn och nogrann, till skillnad mot Rejs. Hon lärde sig ganska snart även att markera (hon valde själv att frysa) och på den vägen är det. 

Rejs är ju miljöstark - tänker i detta sammanhanget på att han klarar alla miljöer utan att vara/bli rädd, går på alla underlag, klättrar och hoppar upp på höjder, men alltid med "huvudet på skaft" - medan jag har uppfattningen att Semla kan vara lite eftertänksam, ibland riktigt rädd. Tänkte därför lite på om/hur hon skulle påverkas av den nya miljön (lager/förvaring av uppblåsbara hoppborgar, popcorn-maskiner, rutchkanor mm). Just ikväll, var hallen "tyst" då inga hoppborgar höll på att blåsas upp, vilket låter väldigt mycket, så det var inga som helst problem ... denna gången.

Här tomsök i väntan på "utomhussöket" under tak ...

Vi började med ett "utomhussök" (3 st gömmor), under tak, med täckta väggar, men med öppna kortsidor - dragig miljö alltså. Jag gick igenom området/miljön, för att se hur/om hon reagerade - hon reagerade med att vilja börja söka. Obs - jag hade skickat henne på ett par tomsök utanför med typ samma material (byggställningar och dyl.) där hon var med på noterna på direkten. 


Nästa omgång var inne i "lagerhallen" (fick välja 2 av 3 gömmor). Jag valde att starta henne alldeles efter entren, där också 1:a gömman låg. Ville testa om hon hade näsan på direkt, vilket hon hade - hon hade den i näsan innan jag startade henne. 2:a gömman var i en av popcorn-maskinerna - hon markerade ca 30 cm från där den låg. Doften gick troligen längst skåran från där den låg. Jag stod och inväntade (ngr sek.) på att hon skulle söka sig till där den faktiskt låg, men fröken sa att jag skulle belöna hennes tydliga markering - vi kan ju inte veta VAR hundarna känner doften ...


Skrattade åt mig själv, då jag trodde jag hade koll på kritiken/hjälpen tidigare ekipage hade fått av fröken, men sen gjorde jag precis likadant själv - kritiken var att INTE följa efter hunden i trångt utrymme - släpp in hunden, låt den sedan backa ut, för att sedan låta hunden gå in på/från andra sidan. Annars finns risk för att kopplet trasslar in sig och man raserar hela "härligheten".

Sammanfattningsvis var Semla jätteduktig och var som sagt inte det minsta påverkad av miljön. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar