Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 16 april 2023

SPECIALSÖKSKURS (2)

Då har vi varit på specialsökskurs igen. 

Uppvärmning ...


Hur svårt kan det va?

Vi började med ett "utomhussök" (3 st gömmor), under tak, med täckta väggar, men med öppna kortsidor - dragig miljö alltså. Där visste de 3 första förarna (Semla/jag som 2:a) INTE var gömmorna låg (fick dock hjälp när väl söket var igång). Urvalsbana light som uppvärmn. inför första sökövningen. 

Där var syftet att få "snabba" träffar för att höja motivationen och få ett "flow" i sökarbetet.
Gömmorna = alla halvhöga - i truck - hårdplast "mojäng" (0,75x075m) - hoprullad hoppborg, bland flera.

Nästa omgång var inne i "lagerhallen" (3 st gömmor). Nu i omvändstartordn. (Semla/jag näst sist) och kända gömmor för oss 3 sista ekipage och vi hade möjlighet att se dom andra jobba, innan det var vår egen tur. 

Syftet med detta söket var att tänka ut och ha en plan på hur vi skulle ta oss an sökområdet - VAR vi skulle starta och sen hur vi skulle fortsätta.


Hundarnas uthållighet sattes på prov, såg tydligt när resp. hund mattades, inkl. Semla. Jag valde att börja inne i ena hörnet i lokalen, för att sedan jobba oss i sidled längst långsidan, i högervarv. 

Gömmorna = 2 halvhöga, 1 hög - hängande spännband (halvhög, rörlig) - stor gul sladdrulle (i noshöjd ) - fönsterkarm (hög)


Himla kul som vanligt och Semla var duktig, medan jag hade lite svårt med rörelsemönstret - antingen rörde jag mig lite för fort (oftast) i sidled, eller för långsamt. Eller så befann jag mig något för nära - backa i kopplets längd. Fröken tyckte att jag skulle avvakta Semlas ”utsvävningar” för att se om hon kommer tillbaka - vilket hon trodde hon skulle göra …


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar