Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


onsdag 26 april 2023

FM-LYDN.TRÄN. / BRUKS/LYDN.CIRKELN

Eftersom jag numera enbart kör Semla på bruks/lydnadscirkeln, så fick Rejs ett eget lydn.pass på förmiddagen, medan Semla och husse fick ensamtid. Alltså åkte vi upp till klubben och skönt nog blev vi helt ensamma på plan.

Såå himla nöjd - vi var nog lika nöjda - med lille vispen idag. Körde lite av varje, men fokuserade mest på framåtsändandet. ”Backade” inledningsvis något för uppfräschning - han hade lite bråttom att starta och även att stanna innan targetpinnen, men till slut fick vi till det och det blev verkligen super. 

Vidare la vi en stunds fokus på hopp apport - längde avståndet allt eftersom och även där fick vi ett fint avslut. I övrigt blev det förstås lite följsamhet, fjärr och ställande under gång ...




Bonusglädje:
Rejs kunde inte hålla sig och smet iväg i full kareta, när en man passerade (på grusvägen) med sina två stora vinthundar (borzoi?) - jag gormade NEEEJJJ och han TVÄRVÄNDE på en femöring och jag överöste honom med beröm (ja, jag vet att det finns delade åsikter om beröm eller inte i det läget, men jag gör vad som för MIG känns bra och rätt).

Senare vid sista kissen (trg) på kvällen, såg han en cyklist på gatan just som han var på väg (som alltid) i full kareta fram mot ytterdörren. Jag hann inte mer än tänka tanken, innan han tvärvände och kom tillbaka till mig (för att skvallra) och fick förstås belöning IGEN! Hade han ju troligen aldrig gjort om det varit en hund ...

Avslutade träningspasset med en promenad i skogen, tillbaka till bilen via motorgården och vandrarhemmet. 





***

På kvällen var det Semlas tur, då det var för vår del, premiär på bruks/lydnadscirkeln - i övrigt cirkelns 6:e gång. Semla har ju inte kunnat vara med pga först analsäcksinflammation (vid den tidpunkten var det kallt och sedan fick hon ju kennelhosta. Men ikväll, var det alltså dax för premiär. 
Inte så stort deltagarantal (tot. 8st?), vi var 3 st i "vår" grupp (kl.1-gr. = Maria T., Katarina o jag, den andra gruppen = Karin B. Carina o Christina, "startkl.-gr." = Janne o Lise) som körde tema rutan.

Semla - jag fick väldigt många aha- upplevelser ...
- Träna på att folk står ganska nära - hon ville fram o hälsa, social som hon är
- Lära mig att ha targetplattan längre bak, då hon tar några steg framåt i rutan just vid läggandet o kommer då UTANFÖR kanten med sina långa ben.
- Lära mig att hålla tyst tills hon är i rutan - annars stannar/vänder hon tillbaka

Nöjd med kvällen och även dagen, så vi tack och hej och åkte hem ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar