Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


onsdag 15 april 2020

TÄVLINGSLYDNADSKURS - SEMLA (2)

Tommy var ute med Rejs på förmiddagen medan jag var hemma och tog hand om min "onda rumpa" för att förhoppningsvis vara någorlunda rörlig på Semlas lydnadskurs ikväll.

Ikväll var vi alltså på 2:a kurstillfället Semla o jag. Kvällens tema var Tasstarget och Hopp, men hade lagt till apportering istället för hopp för vår del.

INGÅNGAR (ex.vis inkalln.)
- ändra till ingång bakom, eftersom hon gör det naturligt när jag inte visar m handen
TASSTARGET
- bekräfta m bekräft.ord. (bra) o sen stadgetecken (pekpinger) innan belöning (yes+godis)
APPORTERING
* kasta 
- kasta - ”klara/färdiga/gå” (släpp henne - o spring ev. själv med - jag backar - kastar godis bakåt på min hö.sida)
- tänk på att variera belöningspunkten (där Semla befinner sig på väg in)
* greppa-övn. 
- släpp app. på marken - jag står still - avvakta till hon tar upp - klick/belöna på hö.sidan vid mina fötter, med tanke på att hon ju ska runda mig ...
- variera med att få henne att förstå att det INTE bär sig att släppa, att det BARA bär sig att hålla (variera med att avvakta att hon ev. släpper o att belöningen då uteblir, för att hon ska förstå att det INTE bär sig)
FOTGÅENDE
- använda mig av ”flow” (snurra runt mina ben) för höja motivationen (anv. ej rallysnurren, som istället saktar ner tempot, då snurren sker till/åt vä., vilket allt ”vä.tryck” gör - typ Rejs vä.varv) Tänk på att inte säga ”Semla” hela tiden ...
Lena med Blossa
SAMMANFATTNING:
Kvällen var kylig och alla frös. Jag något hämmad av att jag fick våldsamt ont i baken imellanåt. Kvällens allmänna "mantra" var "stå still", så svårt det är att inte "curla" ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar