Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


torsdag 16 april 2020

TÄVLINGSLYDNADSKURS - REJS (2)

Tommy spelade golf medan jag gick ut med båda hundarna tillsammans och det för första gången på länge pga av skadan efter skidresan för snart 6 veckor sedan. Allt gick bra om det inte vore för att hundarna vädrade (vilt?) så in i vassen, vilket resulterade i flera koppelsträckor i mellanåt, som i sin tur ledde till att jag fick ont i sidan eftersom båda drog en del ...

På kvällen var det dax för andra kurstillfället för Rejs (igår var det Semlas 2:a tillfälle) och temat var fritt följ och apportering.

Anteckningar:
* FOTGÅENDE
- Starta med hö. foten, eftersom han triggas så av vänster benet.
- Gör halt med hö. foten först o lyft in vä. (är verkligen ingen naturligt för mig) - fick veta att jag tydligen gjorde ett helt omedvetet "extra steg på stället" efter halten.
- M. gjorde mig uppmärksam på att jag tydligen stack till honom en godis efter varje halt - det behöver han ju inte - det brukar jag ju inte göra annas ...
- Diskuterade om att testa att gå ett LÅÅÅÅNGT fotgående, för att få honom att inse att fotgåendet inte alls är så jäkla roligt, DET ÄR TRÅKIGT!
* APPORTERING
- Enkel apportering - för att få honom att greppa direkt, flyttar jag mig medan Rejs är på väg ut och ropar hans namn ett par meter INNAN han har nått fram till apporten.
- Dirigering - gör samma som ovan - dax att börja med att nån annan lägger ut apporterna Efter att ha greppat apporten som han blev skickad på, sprang han direkt över till andra sidan och tog den (släppte den han hade i munnen) - gjorde om och då kom frustration med lätt tugg som följd pga förändringen (fr. enkelapp.) och mitt "tryck" för att få honom att strunta i den andra apporten.

Allmänt tips - Kryp (tips fr. Pernillas pass) - i vä.varv/cirkel - vä.fot i 45grader ...

Övrigt: Jag besvärades fortfarande av smärtan i baken och var tacksam att vi slopade platsliggningen, så jag slapp att gå fram och tillbaka mellan bilen och appellplanen.
Kan säga att både vovve och matte var lika trötta, men också lika nöjda … 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar