Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


torsdag 9 april 2020

REJS PÅFLUGEN

Förmiddagen ägnade jag åt Rejs, precis som de senaste två veckorna, medan Semla har fått sin tid på eftermiddagen. Båda rundorna underbart härliga, Rejs runda händelserik (!), medan Semlas var helt händelselös …
Det som hände på Rejs runda var att vi precis i början på promenaden såg en jättefin STOR räv som korsade grusvägen vi gick på, ca 20 meter ifrån oss. Den la först inte märke till oss, men medan jag fepplade med att försöka få upp mobilen upptäckte den mig/oss och när den satte fart in i skogen, upptäckte Rejs den också. Och vad som hände då, kan väl vem som helst förstå ... iallfall dom som känner Rejs - han blev helt hysterisk och skrek i högan sky ...

Vi gick vidare och efter drygt halva sträckan sneglade jag bakåt och såg en dam som kom gående med jack russel. Jag kopplade Rejs, som bara har span framåt och hade missat dom.

Damen - är det en hane?
Jag - mmm
Damen - jamen då kan vi ju släppa dom ...
Jag - öhhh, vet inte ... han är iof väldigt snäll, men väldigt "påflugen"
Damen - jamen hon säger väl ifrån
Jag - ok då, då släpper vi väl dom då ...

Så vi släppte dom och Rejs blev bryskt överfallen innan han hann blinka. Och snäll som han är, så backade han och ville komma undan, men tilken fortsatte att peppra på honom tills matten röt till och sprang fram och föste undan henne - vid det laget hade tiken hela munnen full av Rejs kastratpäls (som är dunigt och sitter ganska löst), jag associerade (fick en syn) till en räv som precis hade lagt beslag på en höna och hade munnen full av fjädrar ...

Matten var jätteförvånad och fattade ingenting, tiken hade aldrig betett sig så menade hon och jag själv var smått "chockad". Hundarna verkade helt opåverkade och oberörda efter att vi hade kopplat dom. Vi slog följe en bit och sa hejdå, där våra vägar skiljdes.

När jag efterklokt synade Rejs, upptäckte jag att han hade fått ett liiitet sår under ögat, men bedömde ändå att det nog inte var nåt farligt, då det bara var ytligt, men tänkte ändå att det kunde varit värre eftersom det var så nära ögat .... och inte hade jag tagit damens telefonnummer !

Nu i efterhand har jag fått veta att orsaken till att han blev påflugen troligen är att Rejs ju är kastrerad och många hundar (särskilt tikar) blir osäkra och förvirrade hur dom ska hantera det, lite som om de inte riktigt vet "vad det är" längre.
Alltid lär man sig nåt …

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar