Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 30 november 2019

AGILITYKURS - handling - lina dahlman

Idag har Semla och jag varit på agilitykurs på förmiddagen (3tim.) för Lina Dahlman, som jag fick ett ryck och anmälde oss till för bara en vecka sedan. 4 deltagare – två S-hundar o en M o Semla i XL – riktigt trevligt gäng.

Jag fick riktigt bra verktyg, dels med tanke på Semlas lite dåliga tempo, men även för problemet med att hon blir lite låg/ledsen när det blir fel och vi gör om. Noterade särskilt detta vid trä-ningen i Härrydahallen förra lördagen.

Lina sa precis som Mia sa på handlingskursen i sensomras/höstas, att Semla är noga och inte vill göra fel – blir alltså lite låg och konfundersam när det blir fel.

Hon är också MYCKET lyhörd för vad jag säger, vilket jag fick erfara när hon vek undan från ett hinder och tog tunneln istället, efter att jag av misstag sagt ”tunneln” och hon vek också av från ett hinder och kom till mig, när jag av missatag sa ”här” …

TIPS:
 • Jag ska ignorera misstagen och istället FORTSÄTTA som om det skulle vara så … Ang. hennes tempo - JAG ska sakta ner mitt eget tempo o låta henne komma ikapp utan att hon fattar att jag inväntar henne – utnyttja i första hand TUNNLARNA, där hon ju inte ser/märker att jag stannar o väntar in henne. Precis när/där hon ser mig vid tunnelutgången, ”trycker” jag på tempot/får hon pepp och vi rusar vidare …
 • Jag ska FÖLJA MED henne runt i banan, springa NÄRA henne, NÄRA hindren och samtidigt peppa henne. JAG kommer få springa längre sträckor, vilket kommer ta på både ork och flås … phu … får hämta andan medan hon är i tunneln !

MERA TIPS :
• Variera starterna, men alltid tillsammans med henne – peppa henne tex m. bollen isam-band m. starten – starta i ”flygande fart” – fr. sittande innan starten osv
• Variera/överraska belöningarna – tex. att kasta bollen direkt efter första hindret, till efter några hinder i följd …
• Kasta aldrig belöningen när jag själv har saktat ner alt. stannat, utan ALLTID medan jag själv är i rörelse. Om jag fepplar m. bollen o inte får ur den ur fickan fortsätt spring lite till …
• Belöna om hon tar egna initiativ.

När vi sen kom hem bytte jag jag hund och Rejs och jag fick en stund i skogen för oss själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar