Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


onsdag 6 november 2019

BRUKS/LYDN.CIRKEL

Sen jag för flera år sedan (3år sedan) såg Monica köra kickbike efter sina schäfrar, så har jag blivit allt mer sugen att själv testa. Frågade Malin om hon ville hjälpa till och det ville hon. Sagt och gjort, idag på förmiddagen träffades vi vid Kåsjön.
Tog först en promenad ner mot till vattenverket, så Semla skulle få bekanta sig med biken – inga problem. Testade sen att spänna för henne – Malin på biken och jag framför och lockade – hon stannade (förstås) så fort det tog imot – väldigt motsägelsefullt, att det helt plötsligt är ok att dra, att jag till och med SKA dra, sa Semla. Sakta men säkert gick det allt bättre – gick något bättre när JAG lockade, än när jag själv stod på kickbiken.

Så snart jag får möjlighet ska jag låta Rejs testa också. Nästa steg blir att låta dom bägge dra, ska nog fråga M. hur hon började … för jag tror detta är jättekul – bara lite konfundersam när det gäller det där att transportera kickbiken i bilen …

 *
Kvällens bruks-och lydnadscirkel
Vi var bara tre stycken, men med en som sagt övertaggad Rejs, som var stark påverkad av de andra två på plan – den ena tränade lydn. (helt ok förstås) medan den andra byggde sig en liten agilitybana (inte ok) – hade jag svårt att inte låta detta gå ut över mitt humör, vilket givetvis påverkade Rejs.

Jag var påverkad av både en het Rejs som inte kunde hålla fokus, men jag var nog mest påverkad av orsaken till varför han inte kunde hålla fokus. Att bygga och träna agility när vi har en cirkel för lydnad känns inte ok, ska/måste man träna ag. inför KM’t så får man väl träna det vid nåt annat tillfälle, eller åtminstone FRÅGA om det är ok, tänker jag.

Men hur som helst så tänkte jag inte utsätta Rejs för den stress som det innebär för honom att se när det tränas agility, utan jag satte honom i bilen och tänkte ta ut honom när ag.träningen var klar. Men när dom inledde med att träna lydnad istället för agility blev jag så frustrerad att jag beslutade mig för att dra därifrån och åka över till Kåsjön för en liten promenad istället.

Men under lydnadspasset, före och under byggandet av den lilla agilitybanan, hade vi utöver fotgåendet/fria följet (som ju inte gick bra) tränat både ställande u.g. och fjärr som gick fint - men just fjärren utförde han kanonbra, särskilt som den utfördes under störning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar