Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 10 november 2019

LYDNADSTRÄNING - bergsjövallen

Har beslutat mig för iaf tills vidare, att bara köra sök varannan helg/söndag och bl.a. därför blev det lydnadsträning för Rejs del idag. Semla fick vila efter gårdagens agilityträning och fick ensamtid tillsammans med husse.
Platsen blev Bergsjövallen och sammanfattningsvis blev träningen jättebra, var riktigt nöjd och glad när vi drog hemmåt.

 • ETAPP I
 Fotgående – kortkoppel pga att han har börjat ligga långt fram i positionen (igen) – liiite ljudande i mellanåt – jag blev vid ett tillfälle irriterad och brusade upp lite, med påföljd att han gick upp i ganska mkt stress – men när jag istället började gå tillbaka och startade om med ”sitt vackert” gick det kanonbra.
Har sen i onsdags (cirkelträn.) och idag verkligen fått bekräftat att Rejs reagerar med kraftig stress när jag blir irriterad och ”brusar upp” – sent ska syndaren vakna! Har aldrig tänkt på hans KRAFTIGA reaktion tidigare, MEN står faktiskt fast (tänker på söket) vid att jag tycker mig se att han har blivit allt känsligare efter kastrationen och BRA att jag själv ändå har kommit till insikt.
 Apportering – anti tugg trän. – hård mittdel = känns som han tycker den är hård i munnen/mot tänderna – den liksom klapprar mot tänderna pga att han håller lite väl löst – mjuk mittdel = håller han hårdare, men känns som tugget ligger närmare Träna vidare med ”håll fast” medan jag trycker/puttar apporten framåt …
 Fjärr – minns inte vilket vi körde först, fjärr eller kryp – men gissar på fjärr med tanke på att jag vill utnyttja att han inte känner nån förväntan (då han ju lätt låser sig) när han är uppe i varv – körde från sittande och på ganska långt avstånd (5-6m) – lösgjorde honom efter varje gång o intog en ny plats innan vi gjorde om – upprepade 3 ggr – duktig matte som avslutade när det gick som bäst.
 Kryp – började med fokus/sitt vackert för att han skulle gå ner i varv efter fjärren – testade först med ”target-stickan” för att kanske få honom att sänka tempot, men icke, blev bara stressande – provade istället att återgå till att ha handen (stadga/rörelse) framför honom o reste mig själv suc-cessivt allt efter som – blev riktigt bra och överraskande nog hade han separerade bakben nästan hela tiden.

 • ETAPP II
 Fotgående med ingång fr annat håll (omklädn.huset) – genast mer okoncentrerad trots fokusövn. innan – men gick allt bättre efter hand.
 Störn.trän. – visade Karin när Rejs satt vid min sida
 Ställande u.g. – började bakåt – forts. med några korta avstånd – avslutade med ett ställande på fullt avstånd och ”tävl.återgång”
 Stegförflyttningar – jättebra – jag började lite trevande – han blev lite stressad o jag testade att förflytta oss flera steg åtgången istället = skitbra – lika bra åt båda hållen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar