Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


torsdag 25 april 2019

LYDNADSKURS - gång 4 - monica privat ... saknas bilder

Vi skulle kedja/länka och välja ett antal moment (inkl. intag/ingång på plan) som vi visste/trodde skulle bli lyckade, för att säkert lyckas med att få den där braiga känslan – go känsla för både hund och människa. Jag valde att kedja i ordningen …

 Läggande u.g. (enbart social belön.) – bra, trots att jag fick hjärnsläpp och sa ligg istället för lägg. Fotgående (enbart social belön.) – gick i bågar och han skötte sig riktigt bra – fina högerbågar

Inkallning (enbart social belön.) – precis när jag hade ställt upp och skulle lämna, kom en barnvagn med en flat (hane) som hade ATTITYD och sa ”gruff” – lille Rejs växte där han satt, MEN satt kvar – vi lät flatten passera innan jag lämnade för inkallningen – strålande.

 Apportering (godisbelöning) vid första försöket, visade han precis vad som vi har problem med – han springer snabbt ut, greppar bra, vänder och släpper på halva vägen in – fjantar – tar den igen, för att åter släppa och fjanta precis i samband med ingången. vi gjorde om och sa nu ”fot” precis vid ingången – mycket bättre vi gjorde om och sa nu ”fot” precis vid ingången – ännu bättre

 Sedan gjorde vi budföring och platsliggande. Budföring – Lisbeth mottagare för Merlin och Rejs och jag mottagare för Samba, Occra och Åsca Tyckte det gick hyfsat bra – han satt ngt snett hos Lisbeth och hade lite ”svårt” att släppa henne för komma tillbaka till mig (han liksom ”låser” sig) Hade köttbullar som belöning …

 Platsliggande Han satt i mellan Occra och Samba (som satt på flanken) Jag körde nu sittade (lydn.kl.1) – ville se om han frestades att lägga sig ner – men gjorde inte en tendens till att lägga sig – lät honom sitt i 2min.

Sedan drog vi iväg ner till Ale torg/centrum för att träna i ”riktig” störig miljö. Vi höll till på en liten gräsplätt intill infarten till centrum – imellan 2 av de stora p-platserna. Jag körde inledn.vis bara vändningar och ingångar till fotpos., innan jag ökade till fotgående i korta sträckor. Rejs gick verkligen jättebra, fokuserad och behaglig.

Min egen ”analys” var att jag tror att han var lite trött efter vårt tidigare pass i Dammekärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar