Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


måndag 1 april 2019

BRUKSKURS - gång 3 - uppletande

Herregud … även om jag är en tidsoptimist, så hade jag från början gått om tid inför dagens brukskurs. När bilen började rulla, såg jag att bränslemätaren nästan visade tom tank när jag kom ner till Göteborgsvägen, vilket innebar att jag fick åka tillbaka och hämta bensinkortet hemma. När jag sedan höll på att tanka, ringde Tommy och sa att han var på väg hem, för att sen åka till golfbanan. Kände då att Semla skulle ha det bättre med Tommy och åkte därför hem igen för att lämna Semla. 

Meddelade Monica att jag skulle bli ca 10min. sen, men det flöt på och jag kom väl ca 5min. för sent inkl. en liten bajsrastning av Rejs. Dom hade vallat 2 korridorer i en ruta, med fullt djup.

Körde våra hundar x 2. Rejs började med att plocka upp en av de två ihopknycklade handskarna längst ut i vä. hörnet, men släppte den sen för att söka vidare. Jag manade på honom och han plockade upp den och kom så småningom in.
Gjorde om och han visade samma ”mönster”, men nu släppte han inte handsken, utan stannade bara upp och vädrade för att känna av om det fanns nåt mer.

Pause i bilen

Började med att skicka i den hö. korridoren. Han plockade en lång tygremsa, som han försökte vika ihop för att få bättre grepp (vika ihop vingarna? retrieverinstinkt? 1:a april eller?) Bytte sen till en babysko och han kom som ett skott.
Testade att göra ”jaktapportering” dvs att Monica gick ut med honom i koppel, medan jag stod kvar på stigen och ropade/lockade på honom (en gång) – Monica kastade apporteringsprylen (ifrån oss) – Rejs sprang och tog föremålet och snabbt in till mig.
Testade också att lägga ut (smyga ut) ett föremål när jag hade skickat Rejs och han var p väg ut, för att se om han skulle byta föremål när han var på väg in till mig – och se det gjorde han. Ut för att bryta honom och sätta honom med rätt föremål i munnen, för att sen kalla in honom. Gjorde om hela övningen och då hade han inte en tanke på att byta föremål – snabbt ut och snabbt in.

Sammanfattning och ”läxa”:
Träna på farten in – snabbt ut, snabbt in
Träna på att inte byta föremål

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar