Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


måndag 4 mars 2019

BRUKSKURS - gång 1 - uppletande

Idag var det uppstart på brukskursen, med fokus på spår och uppletande för Monica genom Ale bk. 

Åkte dit i växlade solsken och ganska behaglig temperatur. När vi satt i klubbhuset och hade teori, med genomgång inför dagens upplägg som var uppletande, öppnade himlen sig och det började ösregna. Det fortsatte sedan att regna under hela passet utan uppbehåll, tills vi 2 timmar senare satte oss i bilarna för hemfärd – då minsann slutade det regna.

Just för dagen var det uppletande som gällde och vi åkte till Dammekärr, höll till vid ”mellanparke-ringen”. Upplägget var den ”gamla Patrullstigsövningen”

Eftersom jag har haft svårt att få Rejs att koppla på näsan och jag upplever att han bara ångar iväg framåt utan att fatta vad han ska göra på ”patrullstigen”, skulle vi försöka med att bara stå still och avvakta tills han förhoppningsvis fick/får vittring och då släppa ut honom på föremålet.

Sagt och gjort …
 – inledde med ett ”patrullföremål”, därefter en korridor, sen ännu ett ”patrullföremål” och slutligen ännu en korridor som var lite bredare än första.
patrullföremål (ca 4-5m ut fr. stigen) – efter ca 30m en korridor (ca 10m bred – föremålet ca 25-30m ut fr. stigen) – efter ca 30m ett patrullföremål (ca 4-5m ut fr. stigen) – efter ca 30m korridor (ca 15-20m bred – föremålet ca 25-30m ut fr. stigen) 

Inledn. med patrullföremålet, var verkligen bra koncept för Rejs, att stå still och fundera på vad han skulle göra. Han stod en bra stund innan jag såg att han började vädra och jag kunde släppa fram honom. 
Vid 1:a korridoren plockade han upp en plånbok, men släppte den då han hittade en bit av en röd brandslang (el. likn.) som han kom in med istället. Skickade ut igen, men det skulle visa sig ta en stund innan han hittade. Även om han hade mkt spring i bena, så hade han nosen på hela tiden.
Både 2:a patrullföremålet och korridoren gick betydligt bättre än inledningen.

Sedan fick han sitta i bilens tills det blev dags för etapp II, som gick strålande.
Avslutade med 2:a patrullföremålet och skippade den sista korridoren eftersom det hade gått så himla bra.

Vid det laget hade regnet trängt igenom både byxor och jacka, med påföljd att jag frös rejält. Hade varit lat och inte tagit på mig regnbyxorna pga att jag inte orkat ta av mig kängorna för att få på byx-orna. Hur som helst så gjorde jag en ”kraftansträngning” och krängde av mig de plaskblöta byxorna och drog på mig regnbrallorna över långkalsongerna innan jag gick tillbaka till Lisbeth och Okra som var sist ut.

Hem och torka och käka lite, innan det var dags för nästa kurs – avslutningen på noseworken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar