Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


torsdag 28 mars 2019

LYDNADSKURS - 1 - privat monica h

Idag var det nypremiär (ett år sen sist) på lydnadskursen med Monica som instr. för Rejs och min del. Fyra ekipage idag, Lisbeth o Ockra, Karin o Samba, Maude o Åsca? + Jag o Rejs, (Malou o ?, fattades)

Dagens upplägg var nån form v stationsträning, vi valde 4:a moment som vi ville ha hjälp med. Lisbeth ville inledningsvis ha ett trävlingsupplägg och med oss andras doftavtryck. Började därför med att alla vi andra var inne på plan samtidigt. Först ut för Monica var Maude/Åsca, medan vi andra, Karin/Samba o jag/Rejs körde vid sidan om, samma moment som Monica skulle hjälpa oss med.

Rejs var hetare än hetast – dels av hans reaktion ”åhhh yes, är vi här igen” och sen kom Monicas praktikant in med den lille vappelappaussin Ivra, som inte Rejs kunde släppa – men han smet inte ifrån mig iaf och det var/är ett stort PLUS! Han blev allt behagligare allt efter tiden gick och efter jag hade bytt till stationerna lite längre ifrån värsta (valp)störningen.

Vad jag blev extra glad över, var när jag lät Rejs ligga, medan Karin/Samba körde inkallning strax bredvid, under sitt "Monica-pass"  och det gick så bra - Rejs låg kvar lugnt och tryggt.

Vad jag behövde hjälp med var är :
fotgåendet (han ligger före i pos.) – slog ihop fotgåendet med hö.svängarna.
högersvängar (svängen blir stor och vid)
- pga hans turbomotor, så blir svängarna som en velodromeffekt …
- gick serpentiner – få honom att förstå, att det inte är nån idé att ha bråttom, för vi ska ändå svänga snart
- högersväng – belöna INTE efter svängen – höjer då förväntan och han gasar på ännu mer
stadgan vid ställande u.g. (han har börjat tappa stadgan igen, ibland tar han ett steg mot mig när jag börjar gå tillbaka, , ibland vänder han sig om när jag befinner mig bakom honom) – blev enkelt avhjälpt med ”stadgetecknet” – tänk att jag inte kunde komma på det själv !
fjärr - sitt fr. liggande – har ju gått kanonbra de sista gångerna och jag ville visa – Monica trodde att orsaken till att han fortfarande låser sig ibland, kan vara att han låser sig på min belöningshand – vi testade och han släppte faktiskt handen.

Avslutade med platsliggande och allra sisten budföring.
Plats – (Samba-Ocra-Åsca-Rejs) Rejs låg på ytterflanken bredvid Åsca (ny bekantskap) – 3 min. – inga som helst problem.
Budföring – det vi behöver jobba med är tillgängligheten – han ”backar” när mottagaren lutar sig över honom för att klappa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar