Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 21 juli 2018

JAKTTRÄNING

Idåsen vid Gräfsnäs.
Såå roligt att som omväxling få möjlighet att träna lite jaktapportering. Men inte till vilket ”pris” som helst, de andra - Katarina o Aneta - skulle träffas redan kl.09.00. Eftersom jag tyckte det var väl tidigt, så beslöt jag mig för att komma en timma senare, tar ju ändå ca en timme dit.
Eftersom dom tränade vattenapportering och befann sig på andra sidan av viken, passade jag på att utnyttja det. Började med att skicka Rejs på två enkel markeringar i vattenbrynet på andra sidan viken, med deras hundar som störning. Därefter fick han ett par mark. på land + en komb. mark./linjetag, innan han fick vila i bilen – vem behöver vila sa han ! Sedan när vi skulle köra igen och efter en pratstund, tyckte dom det var hög tid att ”spänna bågen” och skicka upp honom på land på andra sidan viken.

Sagt och gjort – dummyn kastades från där vi stod, över viken upp på land. Hon är inte bara en grym hundförare, hon är även en grym kastare den där Katarina. Den första ”missade” hon dock lite, så den hamnade precis i vattenbrynet dold bakom vegetation – ville ju få upp honom på land , så hon kastade ännu en, som nu hamnade på land.

Skickade honom och han simmande över och klev direkt upp på land och hämtade dummyn och direkt tillbaka. Skickade sen honom på linjetag mot dummyn vid vattenbrynet, m+en det blev lite för svårt för honom. Han gick upp på land och därifrån försökte jag dirigera honom, han hoppade i igen och simmade och letade – vi trodde faktiskt att han skulle lyckas – men han gav upp och simmande tillbaka. Jag försökte få ut honom igen, men han fattade inte och jag ville inte tjafsa, så jag tog emot honom. Han fick istället en ny markering upp på land, som han fixade galant.

Jag var så nöjd, han var verkligen jätteduktig, särskilt som vi ju inte tränar jakt särskilt mycket. Och därtill att han fixar (vilket jag iof har misstänkt) att jobba medan andra hundar sitter brevid.

Sedan när Katarina och Lilo skulle köra, så trodde jag att Rejs skulle fixa om vi backade och ställde oss bakom lite buskar och övrig vegetation – men icke, han började ljuda och att tro att det skulle funka med ett godissök var ju lönlöst. Så vi knallade tillbaka till bilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar