Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 28 september 2014

JAKTTRÄN./LJUNGSLÄTT

I dag hade jag blivit ”inbjuden” till Ljungslätt, för en stunds jaktträning tills. med Susanne mfl.
Innan jag åkte bort för att möta de andra, så stannade jag till och la ett personspår – till Özet – och medan det la till sig, anslöt jag mig till de övriga.

Medan de andra började med lite jaktlydn. som uppvärmn. satte jag mig med Rejs en bit ifrån, för att han skulle lugna ner sig och efter en stund när han gjort det, körde även vi lite jaktlydn. – mest stadga , men även lite förmålshantering och några stoppsign.övn.
Bytte sedan hund och Özet fick även han, lite jaktlydn. som uppvärmning. Sen körde vi två enkelmark. och därefter en kombination med markering/linjetag. Özet var glad och hyfsad ivrig att komma iväg, utförde skicken problemfritt.  

Åkte sen bort och lät Özet gå spåret – först skog, sen myrmark med tuvor, sen åter skog – ca 500-600m – 1 app./ca100m = 5 app. + godisskål som avslut. Började kanonbra och fortsatte lika bra över myren, men därefter blev det svårt och JAG tappade bort mig och velade lite innan vi till slut nådde målet …

Tillbaka till jaktgänget. Medan Özet nu fick vila, fick Rejs avsluta  med att runda stolen och några jaktinkalln. (visselpipa)

Sen sa vi hej och lämnade gänget och åkte hem. Även om jag hade reagagerat över en del under träningen och hade mina funderingar och huvudet fullt av tankar på vägen hem, var jag i alla fall supernöjd med Özet & Rejs prestationer och det är ju huvudsaken ... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar