Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 4 september 2011

JAKTKURS TITTI & REGINA 1

Allmänt hängig – känning av en begynnande förkylning, med halsont - for vi idag iväg till höstens 1:a jaktkurstillfälle för Titti och Regina. Platsen för dagen var Råhultstugan och att det bl.a. stod vatten på dagens schema var skönt för hundarna, då det var ganska kvavt och varmt – ca 23gr.

2 stationer
 Vattenmarkeringar – med svåra i- och uppgångar – med vattensjuk ”myrmark” - 2 enkla – den ena öppet, den andra dold bakom en liten ö – Titti stod på andra sidan och kastade.
Så här gick det :
Svårigheten var igångarna !
#Vid 1:a markeringen skickade jag Özet ca 3m från vattnet, men väl framme vid vattenbrynet försökte han hitta ett bättre ställe att gå i på. Jag gick ända fram till vattnet och stöttade honom – sen inga problem.
#Vid 2:a mark. (den dolda, som inte blev fullt så dold, som var tanken) gick jag något närmare, vilket då gick bättre.

 Linjetag på grusvägen (Regina) – 3 st – samma nedslag, men längde avståndet, efter varje apportering
Så här gick det :
Vid 1:a – ca 40m / 2:a – ca 50m / 3:e – ca 80m
Alla linjetagen gick utmärkt. Även greppet var ok, med undantag av ett enstaka slarv.

Fikapause

2 stationer
 Vattenmark./dirigering – 1 enkel och 1 dirigering/linjetag, alldeles vid kanten där Titti befann sig.
Så här gick det :
Svårigheten var fortf. igångarna – Titti tipsade att jag ska skicka nära vattnet vid just såna här förhållanden, för att efter hand öka avståndet, ju säkrare han blir !
#Vid markeringen – nästan exakt samma som vid den tidigare vattenövn.
#Vid dirigeringen/linjetaget (som Titti ”la” ut vid ”sin” strandkant, medan Özet simmade in med markeringen) fick jag stötta vid igången även denna gången. Annars inga problem. Fick visserligen mana på ett par ggr, då han var på väg att vända, pga att han hörde mitt KLAFSANDE, när jag försökte förflytta mig för att inte fastna i den ”vattensjuka myrmarken”.

 Enkelmarkeringar i skogen – 2 st – samma nedslag men med olika avstånd – stig som var ”övervuxen” av högt gräs – Regina kastade rakt upp, så dummyn hamnade några meter från henne.
Så här gick det :
Själva markeringarna gick helt OK, men vi fick ofrivillig störning från Teddys matte (husse var på andra stationen med Teddy) med son (ca2år?) som stod och lekte 2m från Özets väg tillbaka till mig. Özet sprang fram till dom bägge gångerna – släppte dummyn – plockade inte upp den förrän jag sa till … mycket irriterande ! Måste nog säga att jag tycker det var respektlöst att dom inte flyttade sig, trots att jag bad ! Tycker inte att vi är mogna för såna störningar än !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar