Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


måndag 5 september 2011

JAKTKURS - LENA & MARIA - 3 - AVSLUTNING

Var på pga det fortsatta halsontet och den annalkande förkylningen - som ännu inte riktigt brutit ut - något tveksam om jag skulle orka delta (hur länge) på kvällens kursavslutning. Skulle jag ta egen bil eller samåka med Pia ? Men efter ett visst övervägande, stod Pia på gatan och efter att Özet och jag hade lastat in oss, for vi iväg till Maria i Lindome.

Ikväll var det då avslutning och vid presentationen av kvällens aktiviteter, tyckte jag mig känna igen upplägget – lagtävling – från avslutningen förra hösten (2010), även om upplägget var lite annorlunda. Vårt lag – som redan var förbestämt av instrukt. - bestod av Mia & Nilo, Anna & Madame, Therese & Iris och Jag & Özet.

Momenten bestod av : linjetag / stadga / markering / sök.
Ett ekipage skulle avstå vid varje moment (samma ekipage fick inte avstå mer än en gång). Vi spånade om vilka moment som var våra styrkor resp. svagheter. Efter lite om och men, så avstod Mia linjetaget, Anna avstod stadgan och jag avstod markeringen. Inför söket - som var sist - ändrades spelreglerna och ingen behövde avstå !

 Linjetag i högt gräs – 50m? – 9 redan utlagda dummys (utan retning) – Maria stod ca 30m därifrån (i 90 gr. från ”linjen”)
# Özet och jag, först ut … eftersom ingen annan ville börja.
Jag skickade – Özet sprang rätt ut och när jag trodde han hade en av dummysarna, blåste jag för att han inte skulle få för sig att ta nån av de andra, DÅ såg jag att han inte hade nån, utan att han letade. (svårt att se – för mig - i det höga gräset) Men strax därefter hittade han en och tog den, för att direkt återvända till mig för leverans.

 Stadga - fortfarande i det höga gräset – 3 ekipage med ca 3m mellanrum, gick jaktfot - gjorde halt – alla slängde ut en dummy några meter framför sig - gjorde helt om - gick jaktfot några meter - gjorde halt - slängde ytterligare en dummy - gjorde helt om igen – jaktfot – halt – lämnade hundarna sittande, medan vi själva hämtade dummyn – tillbaka till hundarna – helt om – SLUT !
# Inga större problem för någon !

 Markering - även detta skedde ifrån det höga gräset – över en stig – in/under ett buskträd. Välja mellan vilt eller dummy.
# Kommer inte riktigt ihåg – men kanske hälften körde på vilt, och gjorde det riktigt bra ! Özet hade tidigt börjat vädra efter viltet, men vi stod ju över detta momentet som sagt.

 Sök – hade nu förflyttat oss från ängen, upp i skogen. Jag hade ju mina aningar om att det var ”samma” sök som förra hösten – d.v.s. bestående av massor av olika prylar – allt ifrån vilt, dummys, leksaker mm.
# Özet och jag först ut … som sagt, Özet hade vädrat efter viltet innan och vädrade inte mindre nu. Han sprang DIREKT ut till en gran, som han ”fastnade” under … Jag började peppa och locka – anade att det var en fågel – och ut ur grangrenarna kom han med en .... just det, en AND ! Och med lite peppning, med hjälp av godisburken, levererade han in den, om än med lite ”möda”.

När det sedan åter blev Özets tur, trodde jag han skulle springa in under granen igen … men icke … han sprang ut och sniffande upp en liiiiiiiiiiten plastleksak – en lien humla ! Kan säga att det var kontraster på hans apporteringsobjekt – stor and mot pytteliten leksak !

Vid det här laget hade det åter (hade regnat under h e l a dagen) börjat regna och mörkna. Därefter förflyttade vi oss hem till Maria för att bli bjudna på fika, samtidigt som vi fick reda på vilket lag som vann .... och det blev faktiskt VI som vann – hepp !

Eftersom jag missade förra veckans kurstillfälle pga mitt studiebesök i Stockholm, blev jag lovad att få vara med vid ett tillfälle, på deras (Lena&Maria) nästa kurs – för elitförare/hundar. Ska bli spännande att få en liten inblick i ”elitvärlden”, även om jag förstås är medveten om Özet&jag gör övningar anpassade till våran nivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar