Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 17 september 2011

JAKTKURS TITTI & REGINA 2

I dag stod det återigen bl.a. vatten på schemat och platsen var Ljungslätt – L:a Lövsjön – där vi hade vår avslutning i våras. Att det var så långt – 1,5 km – till sjön, hade jag inget minne av, kanske berodde det på att jag denna gången gick ensam, utan sällskap. Så fort jag hade öppnat bildörren hördes ett himla knallande av skott från skjutfältet i närheten. I det ögonblicket var jag så tacksam för att Özet numera är helt skottfast och skänkte Mia med Samba (skotträdd) en tanke, som jag hörde senare hade åkt hem. Men för vår del var det perfekt, för det sköts under HELA kursgången.

Dagens upplägg :
 Uppvärmning – med jaktfot och stadga.
 Landövning (Regina) – kombination med markering och sök
 Vattenövningar (Titti) – markeringar och kombination markering och linjetag .

Efter samling och genomgång av dagens upplägg, började vi med
 Uppvärmning
Jaktfot - vi gick ”huller om buller” i skogen runt träd och buskar, medan instr. slängde dummys som störn. Efter en stunds traskande, blev vi kommenderade att göra halt och lämna våra hundar – därefter kallades den ena efter den andra hunden in.
Stadga – alla stod med sina hundar på rad, medan Titti o Astrid, körde vattenmarkn. – sen lämnade alla sina hundar och ställde sig ett par meter bakom, medan Titti o Astrid, körde ytterligare en vattenmarkn.
Stadga / Inkallning – alla lämnade sina hundar sittandes ”huller om buller” och kallade in en efter en.

 Landövning (Regina)
Markering och sök i kombination – som utfördes i sankmark/myr/gungfly, kalla det vad man vill, men blött och tungt, var det. Hade mina tvivel – trodde inte han skulle vilja bege sig ut i den äckliga blötan – men ack så fel jag hade, han var jätteduktig. Han hade kanske inget rasande tempo, men arbetade metodiskt och noga, vilket jag föredrar.
Först en kort markering – inga större problem. Sen vände vi helt om för att skicka på söket. Inga större problem här heller – framför allt, han visade inga som helst tveksamheter i ”sumpmarken”. Hade plockade in 3 st – sen vände vi helt om igen, för ännu en markering, denna gången längre - ca 30m - än den första. Och nu fick vi verkligen användning för skotten från skjutfältet – det kom ett skott precis i rätt ögonblick i samband med när Regina kastade. Perfekt ! Efter markeringen, vände vi oss igen för ytterligare ett sök och avslutade därefter.

 Vattenövningar (Titti)
Markering – medan ett par ekipage gick iväg till sökövningen började vi andra med en markering – ca 30m – slängd från sidan. Özet med en som vanligt en försiktig igång. Mötte upp honom innan han hann skaka sig, vid avlämningen.

När vi hade kommit tillbaka från söket, körde vi den längre markeringen – ca 80m – som kastades från andra sidan viken. Tänkte – hur ska det här gå ? Vi aldrig tränat på detta avstånd. Titti ”kvackade” och kastade dummyn uppifrån ett berg – jag kommenderade och Özet gled i lugnt och värdigt, som vanligt. Simmade ut ca 20m – vände sig om och ”frågade” – ska jag verkligen fortsätta, jag ser ju inget ? Já já – fortsätt – ”ut” ! Özet forsatte simma, men ”drevs” in mot land och kom ”ur kurs” så att säga … tappade riktningen mot dummyn. Titti hjälpte honom då med att ”ljuda” och när det inte hjälpte, kastade hon ut en dummy till, samtidigt som hon ljudade. DÅ ändrade han kurs och kom fram till slut. Titti fick ropa att han hade den, för jag själv såg inte. Jag började uppmuntra och locka, då jag såg att han hellre ville ta landvägen tillbaka. Jag hade sett att många av de andra hundarna ta den vägen tillbaka. Men Özet lyssnade och simmade tillbaka in till mig – mitt duktiga lilla Öz. Mötte även här upp honom innan han hann skaka sig, vid avlämningen.

Som sista övning körde vi en markering/linjetag i kombination – 25-30 m. Först en markering och när hunden var på väg tillbaka ”la” Titti ut en, för linjetag. Özet, som hade suttit med sitt nya sköna varma täcke, var nu trött och lite ”dåsig”. När jag skickade honom, ville han inte ens gå i – han sprang längst strandkanten – jag kallade in och skickade honom igen. Han simmade ut, men ville inte ta dummyn. Titti trodde det kunde bero på att han tyckte det var obehagligt att Astrid satt och ”blängde” bredvid Titti. Men när Titti kastade ut ytterligare en dummy, gick det bättre. Han tog den och simmade tillbaka. Jag avböjde därefter linjetaget och avslutade därmed, vilket jag kände var klokt – tyckte Titti oxå. Min egen teori är att jag tror att Özet både var trött och lite frusen och ”ruggig” (trots täcke) + att han tyckte att Astrid var lite läskig, där hon satt och ”blängde”.

Nöjd och glad, med både Özets och min prestation begav vi oss tillbaka till bilen. Min egen bedrift bestod mest av att jag hade hittat kantareller vid min kissepause, efter fikapausen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar