Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


onsdag 14 september 2011

UP’S and DOWN’S

Efter måndagens jaktapporteringsträn. skrev jag en kommentar på FB – Hörru Özet ... om du visste hur nära Blocket du var idag ! Så lät det alltså DÅ … men NU när jag summerar HELA denna dagen, inkl. nu i IKVÄLL, är han inte längre till salu … han går inte att köpa för pengar och inte för nåt annat heller för den delen ...

Sicken kille, han har varit idag :-)))))))

 På lunchen var vi åter på den plats vid Kåsjön, där orsaken till funderingen på Blocket uppstod ! Alltså, där vi tränade apportering i måndags, då Özet flippade ur totalt och rejsade och bar sig allmänt ”illa” åt. Ville se hur Özet skulle uppförda sig idag. Gjorde ungefär samma övn. (markering+ linjtag) som vi gjorde i måndags – men istället för flera markeringar som vi gjorde då, blev det idag enbart en dubbelmarkering (ca40m), som han satte klockrent. Kanske att han börjar återfå sitt ”g:a jag” när det gäller markeringar – men det lär väl tiden utvisa !

Sen var det dags med linjetagen. Vid 1:a linjetaget var han på väg att börja rejsa på samma sätt som i måndags, men efter en "tillrätta visn." ändrade han riktning och lev. in till mig och sen satt de resterande som en smäck.

 På kvällen for vi iväg till lydnadscirkeln på Partille BK. Ikväll var vi 8 st – några fler än vad vi har varit de senaste tillfällena – som först tränade och sen såg på film (bruksspår) och därefter diskuterade upplägg mm.

Vet inte riktigt var jag ska börja – för ALLT vi tog oss för, gick strålande. Han hade kanonfocus och var så himla taggad och glad. Testade några olika belöningsformer. Medan dom andra i gruppen fick hjälp med kommendering, beslöt jag mig för att avstå, för att Özet INTE skulle tröttna och ha en bra ”målbild”.

Eftersom Özets största ”bekymmer” forfarande är platsliggandet, så har jag börjat träna in ”hakan i backen”, så smått – än så länge enbart hemma i vardagsrummet. Dags att flytta ut frän vardagsrummet, sa en kompis. Sagt och gjort – ikväll testade vi i grupp. Medan dom andra lämnade sina hundar, stod jag framför Özet. Det gick ganska bra … för att vara första gången.

Har en fundering när det gäller ”rutan”, som vi visserligen inte tränat på så jättemycket, men ändå. Men han fattar ändå vad det går ut på ! Men har märkt – ren tillfällighet eller inte ??? – att han vid de senaste 3-4 ggr, ALLTID har ställt sig MITT I rutan, just vid FÖRSTA skicket/kommenderngen. Men sen börjar han ”svaja” lite … och ställer sig på lite olika ställen i rutan …

Men sammanfattning av kvällen … vilket lydnadspass vi fick till ikväll :-))))))))


Och slutligen … mitt i min egen lycka, skänker jag kompisen Karin med familj en tanke, då de lät sin gamla följeslagare Jammie (schäfer) somna in idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar