Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 20 februari 2011

JAKTKURS TITTI & REGINA 1

Idag startade vårterminens jakt/apporteringskurs – GRÅBO – för Titti & Regina.
Med GOD planering kom vi iväg i tid och var framme en HEL kvart före utsatt tid. Ha ha, men jag var inte ensam om att ha lagt upp planen på det sättet – för de flesta kursdeltagarna var redan där, när vi anlände !!!

Här kommer 3 timmar kurs i text

 Försnack – alla hade tagit plats och var och en berättade hur vinterns träning hade gått. Gick igenom dagens upplägg, vilket gick i linjetagets tecken.
 Uppvärmning – en kombination av övningarna jaktfot/inkalln./stoppsign.
För vår del började det riktigt bra med både jaktfoten och inkallningarna.
När vi sen körde stoppsignalen, fungerade det inte så bra. Efter några försök med blandat resultat, beslutade jag att det nog var bättre att träna vidare hemma utan störning. Har ju den senaste veckan ”lyckas” förstöra stoppsignalen, när jag försökte avancera med att lägga på dirigering.
När jag sen gjorde ytterligare en inkallning, startade Özet med god fart, för att sen stanna och trycka ner nosen i snön/marken. Fläcken som han nosade på visade sig vara en blodfläck från labbtiken som tränade parallellt med oss. Tilda hade tydligen precis börja löpa. Efter det var Özet HELT förbytt – vad jag än gjorde, så sket han fullständigt i mig … jag frustrerad och arg som vanligt …
 Övn 1 – (Titti)
Vi arbetade 2 och 2 – stod med ryggarna mot varandra – gick ut och la en dummy, medan hundarna satt kvar – sände sen en hund i taget på linjetaget.
Stadgan inga problem. Sände Özet mot dummyn – sprang bara rätt förbi – och började snusa omkring – när jag skulle hämta honom, stack han bara iväg … han struntade ÅTERIGEN fullständigt i mig … jag frustrerad och arg igen … Jobbade trots allt upp kontakten igen – och sände honom, men åt andra hållet – gick bra - sände hon åt det ”första” hållet igen – helt ok !
Därefter bytte vi plats/övning.
 Övn. 2 – (Regina)
Regina stod i en backe och la ut en synlig dummy och sen när hunden levererade den dummyn, passade hon på att lägga ut ytterligare en (dold) som blev nästa skick. Vi flyttade vår grupp (4 hanar + 1 tik) från det laddade området, där de två löptikarna innan hade vistats.
Özet skötte sig perfekt – inga tveksamheter, hyfsat grepp och bra avlämningar. Inget att invända !
- Fikapause
 Övn. 3 – (Regina)
Vi (6 ekipage) gick jaktfot - på rad - sträckan fram till själva övningsområdet. Özet började med att nosa ihärdigt i marken – men efter ihärdigt arbete (duktig Maggan) från min sida, gick han riktigt bra den mesta biten.
3 st linjetagsplaceringar las ut på rad/bredd med ca 20m ? mellanrum HÖGT uppe på en brant grusvall. 3 dummys las ut på varje ställe/placering. 3 ekipage stod på rad - var och en skickade sin hund efter hand - därefter växlade vi plats/position inför nästa skick.
Innan det var vår (3 ekipage) tur, tränade vi jaktfot gemensamt. Gick jättebra – Özet mycket följsam med bra kontakt.
Linjtagsövningarna gick också ganska bra …
– det första skicket (hö.), hjälpte Regina med att gå sakta i dummyns riktning.
– det andra skicket (mitt.), inga problem – rakt på
– det sista skicket (vä.), han sprang på ”det andra” (mitten) slog en kiss/markering på en tuva, för att sen springa rätt på den rätta dummyn … skulle förstås, stoppat/kallat tillbaka honom, så fort jag såg att han hade fel riktning/sprang åt fel håll …
 Övn. 4 – (Titti)
Kombination med linjetag/närsök/markering (i en triangel)
Medan hundarna satt på rad, placerade vi ut dummysarna – ett område för linjetag / ett för närsök.
Alla ställde upp sig på rad – ett ekipage arbetade med linjetaget, ett annat med söket och det tredje ekipaget med markeringen. Markeringen kastades först, sen togs linjetaget först, sen söket och sist markeringen. 3 hundar var aktiva och två passiva.
Özet – satt lös och var urduktig genom HELA stadgan. Markeringen så gott som spikade han – Söket fixade han relativt fort, MEN släppte den för att undersöka resten av sökområdet – men inte efter några dummys förstås – efter lite ”avståndstillrättavisning” plockade han dock upp dummyn för leverans. När jag sen sände på linjetaget, sprang han rätt ut, för att bara springa rätt förbi … och börja snusa och lukta … Gjorde ett nytt försök – med kortare avstånd – samma sak. Efter lite ”tjafsande” slutade jag med att lägga ut dummyn på jättekort avstånd – som han fixade galant och därmed slutade vi på topp … he he !

Och här lite tankar om Özets och mitt beteende ....
Jag VET att området är/var väldigt "laddat" med dofter, från div. från hundar + att vi på vår kurs hade 2 löpande tikar, som visserligen precis hade börjat sina löp. Kanske hade även tidigare kursverksamheter, också haft löptikar ... vem vet ? I övrigt är området är "hårt" nyttjat av alla de slag - både hundfolk och hästfolk - men just häst, har jag svårt för att tro att han låter sig distraheras av längre, då han ju är van vid "hästomgivningar" ...

MEN även om jag visste alla dessa anledningar, så HAR jag svårt att acceptera hans beteende just för stunden. Hans dåliga uppförande gör att jag blir så oerhört besviken, frustrerad och känner mig så maktlös …

Behöver bli påmind - tack Titti - att han faktiskt mellan varven VAR duktig och utförde övningarna på bästa sätt och tar även tacksamt imot alla tips - tack Johanna - jag suger åt mig som en svamp ... SKA nu ta fram godisets "rolls royce" = inälvsgrejset ... eller så kanske det "räcker" med bara kyckling ? Hhummm ... men vad gör man när man inte har några "mutor" ... eller kan det vara så, att det leder till att han får en positiv minnes/målbild efter ”godismutorna” och det så småningom leder till att höjd motivation ?
OJ vilken positiv "feeling" jag just nu känner komma ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar