Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 13 februari 2011

EN HÄRLIG TRÄNINGSDAG ...

Idag har vi varit på årets 2:a gemensamma apporteringsträning, med kursvännerna från ”Lena & Maria-kursen”.
FÖRRA söndagens träning ...
I morse … eller rättare sagt igår kväll, började jag med att plocka fram alla träningsprylar, som den goda planerare jag är !!!! Alltså – som jag igentligen inte alls är. Förra helgen, fick jag nämligen en viss ”kritik”, pga mitt slarv och dåliga planerande. Då hade jag inte brytt mig om att packa ner varken kaffe eller macka – utan bara nöjt mig med att slänga ner en apelsin i lilla ryggsäcken – den utan pall.
– Men Maggan, har du inget kaffe och ska du STÅ där ?
– Äh, jag ”orkade” inte …
– Men Maggan, du MÅSTE lära dig planera – gör ordning ryggsäcken kvällen före …
– Jaa jaaa, det blir nog bra med det … ha ha … ”svårt att lära gamla hundar sitta” … eller ?

Men NU – till idag – hade jag minsann ändrat på det, och hade alltså gjort ordning det mesta kvällen innan. Alltså – välplanerad och klar i god tid, mötte vi upp vid parkeringen vid Partille BK.

Denna gången möttes vi av nya bekantskaper – Lena, med sina goldengentlemän, Findus & Harry. Annars samma gäng som förra söndagen - Pia & Bonus flat och Ingela & Lilja golden - så när som Therese & Iris labbe.

Vi körde först olika stadgeövningar och inkallningar. Gick vidare in i skogen (gles granskog) – hittade en solig glänta, där vi ”slog läger”. Vi började med ett par (enkel) markeringar var. För Özets del, spikade han bägge. Innan fikarasten, fortsatte vi med en kombination – markering / linjetag i 90 grader. Jag sände Özet först på markeringen, som han spikade och sen på linjetaget, som han ”irrade” ut aningen ifrån. Kallade in och bad att Lena visa dummyn och sände igen. Nu sprang han rakt på och levererade fint.
Vi fikade en stund och medan de andra hundarna blev påklädda med sina fina (ingen ironi) täcken – back on tracks och hurta’s – hade kompisarna roligt åt Özets enkla modell av ”täcke”. Hade nämligen tagit med mig husses gosiga fleece-väst – man tager vad man haver ... Efter fikapausen, körde vi samma ”90-graders” övning – men nu med linjetag på bägge. Denna gången sprang Özet rätt på, vid bägge linjetagen. Strålande ! Jag lät även Özet – även jag själv - fräscha upp både stoppsignal och dirigering. Också det gick strålande.

SUMMA = BRA träning alltså !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar