Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


onsdag 22 september 2010

TÄVLINGSLYDNAD - 4

Özet, min glädjespridare och jag har varit på lydnadskurs ikväll.
Jag sitter och jäspar stort och Özet sover djupt ... fortfarande i TV-soffan på undervåningen ! Men just nu kommer han ... oxå jäspandes ...

free smileys laughing smileysMera detaljer om kursen - senare !

Var alltså igår åter på Lerums BK på lydnadskurs.
Jag var full av förväntan - särskilt efter en träning för ett par dagar sedan, då Özet var otroligt duktig - bättre kontakt än någonsin. Men hur skulle det då gå ikväll ? Skulle kontakten vara den samma och skulle han hålla sig i skinnet - eller flippa ur i numera berömda "Özetspelet" ! Till skillnad från förra veckans kurs, då det regnade HELA kvällen, var det nu en jätte härlig kväll.

Dagen till ära hade vi en lydnadsdomare (Berit), som stand in för en av våra ordinarie instr. (Sandra) som var upptagen på annat håll. Hur intressant som helst, då hon berättade hur hon tänker när hon värderar momentens utförande.

Dagens moment var "läggande under gång". Medan Susanne (instr.) visade momentet med sin flat (namn ?) och Britt gav lite instruktioner, stod vi andra på rad och lyssnade intresserat. Men nån som INTE var intresserad, var Özet ! Inte ville han sitta där och lyssna (till vilken nytta ? tyckte han) utan började sitt "lilla flipperspel" och fick "förstås" även igång matte (vilken lycka tyckte han !) HERE WE GO AGAIN ! Jag backade oss ur ledet - jag kopplade "greppet" (stresshantering) - han lugnade ner sig och vi kunde åter rätta in oss i ledet.

Sedan började Özet och jag vår uppvärmning, med lite position och svängar - Özet i full focus. Jag utökade med korta fotgåenden - Özet i full focus - han liksom "dansade" fram ... kanske skulle ge mig på freestyle trots allt ! Vi gjorde några läggande under gång (= om inte pladask, så OK) och även läggande, med mig stillastående - det sistnämnda gick strålande = pladask !

När vi sen skulle visa (läggande u. gång) våra "färdigheter" och få instruktioner av Berit domaren, så gick det inte fullt så bra !!!! - VA ? - Vad menar du ? - Skulle jag lägga mig ? - Eller va ? Fick därefter bra råd&tips, vilket resulterade i att han bara efter några gånger "pladaskade" så fort jag gjorde en "halvhalt". :-) Även sen när jag minskade på "halvhalten" slängde han sig ner ... när han trodde ... NU kommenderar hon nog ! Fick rådet att fortsätta framåt om han la sig innan jag kommenderade. Det tog några gånger innan han fattade galoppen - hem för att fortsätta att träna.

Ville sen träna på lite ingångar, innan jag gav mig på "hoppet". Kallade på Britt, för att hjälpa till med att se så ingångarna blev raka. Raka ? Ingångarna blev i det närmaste perfekta !!! Oj oj oj - jag visste inte riktigt vad jag skulle ta vägen … jodå … en stolt matte banade väg mot hopphindret ! Hur gick det här då ? Jo, jag satte honom - gick över på andra sidan - kommenderade - han skuttade över för att sätta sig nästan "perfekt". - Hhum - undrar om det var en engångsföreteelse ? Gjorde om = lika duktigt ÖZ. Ytterligare en gång = :-) Say no more ! Körde även några gånger, då han fick sitta kvar UTAN att hoppa, då han ju tidigare gånger har tjuvat. Vi tränade också fotgående - med kanonresultat – hans tidigare focus bestod HELA tiden.

Innan fikapausen var det dags för platsliggande. Igentligen inte mycket att orda om – det gick riktigt bra. Även om jag inte hade så långt avstånd och gick tillbaka och berömde en gång, så låg han kvar och såg inte ut att vilja resa sig.

Efter fika och teori var det dags för andra ”akten”, som inleddes med tandvisning. Berit hälsade först och sa sen till att sätta hunden för då titta på tänderna. Ett bra upplägg, som passade Özet, då det faktiskt gick jättebra. Han satt ner (nästan) utan att jag behövde säga nåt.

När vi sen körde ställande under gång, gick det riktigt bra de första gångerna, men sen orkade inte Özet hålla ihop längre = trött ! Så jag körde några inkallningar istället – kanon ingångar - och avslutade kvällen med Özets favoritmoment – BUDFÖRING.

TACK MITT LILLE ÖZ FÖR EN STRÅLANDE KVÄLL !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar