Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


onsdag 15 september 2010

TÄVLINGSLYDNAD - 3

Ikväll var nu dax för tredje kurstillfället i tävlingslydnaden.
Regn, regn, regn och åter regn ...

Det började regna precis när vi kommit ut på appellplanen och skulle gå igenom ”dagens moment”, vilket var inkallning. Sedan fortsatte regnandet ta mig tusan under HELA kursens gång.

Britt frågade om nån ville ha särskild hjälp med något moment. Jag ville gärna få hjälp med ställande under gång – att någon skulle kolla om vi är på rätt väg, så att säga !

Men innan momentövningarna, så började vi med platsliggande – mest för att undvika att det skulle hinna bli allt för blött. Men det kan jag säga - att blött hade redan hunnit bli … regnet vräkte ner …
Det här hände under platsliggandet
… inte var det många hundar som låg kvar … av 10 hundar … var det kanske ... två som låg kvar - say no more !!!!!
Özet tyckte det var skitäckligt (vilket alla andra tydligen också tyckte) när det var så blött – både under och ovan – så han reste sig ganska snart efter att jag lämnat honom. Jag tillbaka och la honom igen – han reste sig igen – jag la honom och gick ifrån ett par meter bara – och där stod jag och berömde lugnt – medan minuterna tickade.

Sedan delades vi in i grupper. Jag och Özet började med lite uppvärmning och Özet var med på noterna och vi hade jättefin kontakt, även i svängarna.

Ställande under gång – visade för Sandra, var vi stod i ställandet. Jag kommenderar - Özet stannar - och jag kastar en boll bakåt. Provade sen med att Sandra stod med bollen bakom oss. Men jag tyckte inte det blev så bra resultat – han började ställa sig snett. Diskuterade senare med Britt, som gav mig ytterligare belöningsvariationer- och tips.

Hopp över hinder - jag beslutade mig för att skippa ”dagens moment” (inkalln.) och istället köra hoppet, vilket gick jättebra. Eftersom han tidigare har börjat tjuvstarta i mellanåt, så gick jag tillbaka till honom vid ett par tillfällen och belönade när han satt kvar. Annars var det enda man kunde ”klaga” på att sättandet efter ingångarna var något snea. Fick åter tips och råd av Britt om belöningsalternativ, som jag även kan använda vid inkallningens ingångar.

Apportering – det är väldigt svårt att få Özet att vänta på kommandot … vill ju absolut inte att han ska känna obehag och bli tveksam. Han håller apporten lite slappt, med lite tugg – särskilt i början. Vi provade även att kasta apporten. Fick bl.a. tips om att kasta apporten längre än vad jag gjorde, så han hinner få upp lite fart – sagt och gjort – vilket gav resultat. Fick även ett tips om att prioritera farten och glädjen framför ev. lite tuggande.

Sen gick vi in för en fika och en stunds teori.
Efter teorin kände ingen för att gå ut i regnet igen. Men när vi tittade på klockan visade det sig att tiden ändå var framme och alla sa tack och hej !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar