Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 26 september 2010

JAKTKURSER lör. TITTI - 2...sön. LENA - 4

I helgen blev det mycket jakt ... först (lörd.) ut var kurs för Titti&Regina och sen (sönd.) var det dax för kurs för Lena&Maria. Özet skötte sig mestadeles finfint !

Lördag - Titti jaktkurs - Ljungslätt
Linjetagsövningar stod på dagens program.
Vi delades in i två grupper och ”vår” grupp började med en ”linjetagsruta” bestående av fyra markeringkäppar. Under ledning av Regina fick vi fyra dummys, som under jaktfot skulle placeras ut vid varje käpp. När vi placerat ut den 3:e dummyn, gjorde vi en inkallning tillbaka till käpp nr 2. Fortsatte sen mot 4:e käppen för att placera ut sista dummyn, för att därefter börja linjetagsövn. med resp. käpp som referens-pkt. När vi sen hade skickat alla 4:a streckorna, skickade vi också 2 diagonala linjetag.
Tyckte att Özet skötte både jaktfoten och inkallningen utmärkt – det enda som skulle vara önskvärt ÄR att han upphör med att springa ”ärevarv” med dummyn innan avlämning, som han ofta gör vid just den FÖRSTA apporteringen.

Efter fikapausen bytte grupperna övningar - vi gick över till Titti. Vi började med linjetag längst en grusväg.
Titti la ut 2 dummys – jag kommenderade för linjetag – Özet kom in för avlämning – sen vände vände vi helt om medan 2 nya dummys lades ut med ännu längre avstånd – jag kommenderde igen - Özet kom åter in för avlämning – sen vände vi helt om igen och ytterligare 2 dummys lades ut - nu med ÄNNU längre avstånd + att dummyn låg dold i nerförslut.

Özet ”krånglade” lite … RÄTT MYCKET FAKTISKT !!! då han bröt sin linje och sprang ut i det höga gräset och snokade runt – inte för att leta efter nån dummy precis – utan mer för att han kände för att ”lukta på blommorna”. Jag kallade in för att åter kommendera – UT och samma sak upprepade sig … osv. Jag undrade om jag kanske skulle korta avståndet lite – MEN nej, curla (hjälp) honom INTE – han KAN det här, menade Titti ! Du behöver inte backa i träningen så fort det råkar bli lite fel .... OK då, sa jag och gjorde ännu ett försök och KOM PÅ att jag ju faktiskt !!!! kunde hjälpa honom, med att åter KOMMENDERA UT, även om han är en bit ifrån mig. Och se DET hjälpte – DÅ ”vaknade” han – javisstja, det var ju DET jag skulle göra ”tänkte” han … och vips så var han framme vid dummyn. Vid sista skicket gav jag honom en liten ”stöttning” och så löste han resten själv. Matte glad igen !

Kombinationsövning med linjetag resp. markering
Två hundar (Porter&Özet) satt lösa brevid varandra med några meters mellanrum. Vi förare gick ut och la var sin dummy - gick tillbaka till hundarna - jag skickade Özet först och strax därefter kommer Porter springande och stannar bredvid Özet - och där blev dom stående, stela och med resta svansar - Porter gruffade till lite och när Porter för ett ögonblick vände blicken åt sin husse, som kom springande, passade jag på att kalla på Özet, som genast plockade upp dummyn och sprang tillbaka in till mig = godisjackpot. Måste erkänna att jag blev lite spak när Porter gruffade och morrade - tänkte - måtte han inte flyga på Özet.

Sen skickades Porter på "sitt" linjetag och sen kastade Titti var sin markering till Porter resp. Özet. Porter fick hämta sin först, vilket tog sin lilla tid. Trodde att Özet skulle glömma sin, tills det var dax för hans tur. Men han hade full koll och plockade upp den direkt.
Tror att det var i den ordningen vi sände våra hundar - fick tydligen någon minneslucka efter den lilla incidenten !


Söndag - Lena jaktkurs - Starrkärr
Först blev det ”uppvärmning” i form av en stadgeövning, där vi stod i ring och och ett ekipage i sänder gick och hälsade på alla i ringen. Först med koppel och sen utan.
Den första övningen som var en kombinationsövning – 3 i 1 (jaktfot/inkallning/markering) hade vi på en äng. Vi hade hunden sittade jämte oss, medan Maria, som stod (ca 30m från oss) i en backe – slängde/la ut en dummy. Därefter skulle vi gå jaktfot mot dummyn tills vi hade ca 1/3 kvar - då skulle vi göra helt om halt. Därifrån skulle vi lämna hunden för att göra en inkallning. Efter inkallningen var det dags för markeringen som kastades och hamnade skymd bakom en granridå. Sen var övningen slut.

Özet gick duktigt vid min sida … MEN snusade 1dm över marken HELA tiden. Det gjorde visserligen flera av de andra hundarna oxå - medan andra hade full focus framåt … för att SMITA iväg mot/till den slängda dummyn. Inkallningen var inga större problem, förutom att han fortsatte ett par meter bakom mig för att trycka ner nosen i nån - tydligen - omotståndlig doft. När jag sen kommenderade för markeringen, vände han tvärt om till den där jä_la doften bakom oss. Men efter att jag ”bannat” honom, så for han iväg mot markeringen … där han efter en stunds irrande lyckades hitta dummyn, även om han fick aningens hjälp av Maria, då han hade sprangit ut lite väl långt.

Nästa övning var jaktfot med störning. ALLA gick huller om buller, medan både Lena & Maria, viftade och slängde dummys och tennisbollar. Gick RIKTIGT bra för SAMTLIGA.

Efter fikapausen förflyttade vi oss in i skogen där vi skulle köra det stora söket.
Vi, kursdeltagare, skulle hjälpa till att vara kastare (ca 6-7st) och var och en fick ”ansvara” för ”sin” dummy. När sökområdet hade vallats av, kastades varje dummy efterhand, medan hunden såg på och fick synretning. Alla kastare återgick till utgångspunkten, där förare och hund stod redo för sökarbete.
Özet var enormt duktig. Hämtade in 3 st, arbetade jätte effektivt med ett bra tempo. Lena & Maria ”jublade” över Özets sätt att arbeta.
Jag själv, fick lite konstruktiv kritik …
- RES dig upp Maggan - ha ha - det skulle filmats - så du kunde se dig själv ! Du liksom "trycker" tillbaka Özet, när du böjer dig ner. Han reagerade med att "backa" precis när han var färdig för att lämna av, bara för att du böjde dig ner.
- Ja ja (skratt) jag "lovar" att jag ska sluta med att böja mig ner ...

Med dessa ord gick vi, mitt lille ÖZ&jag och satte oss och njöt av ”vårt” arbete – vårt och vårt !!! det var ju Özet som gjorde hela arbetet – men jag var så stolt över honom och inte blev jag mindre stolt när Lena lite senare kommenterade …
- Och här sitter Maggan och njuter av sin duktiga hund
- Mmmmmmm ... det gör jag :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar