Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


torsdag 2 september 2010

JAKTKURS FÖR LENA&MARIA 2

Vi har idag varit på vår första träff bland ”hermelinerna” ! Har nämligen nästlat mig in på Goldenklubbens jaktkurs och det kändes verkligen som Özet var ”En katt bland hermelinerna”, när vi samlades på parkeringen vid Horsika.

Instruktörer är Lena och Maria. Lena är en gammal kompis från ett tidigare ”hundliv”, då vi hade vår goldentik Zerra. Våra vägar skildes då åt av olika anledningar, men har nu alltså åter korsats.

Vi samlades på p-platsen för att göra en gemensam promenad till sjön.
När vi kom fram till sjön satte vi oss i en ring. Instruktörerna gick runt och hälsade. Hundarna skulle sitta kvar lugnt och stilla, vilket Özet hade/har väldigt svårt för.

Sen var det dags för första övningen – som var en markerng – vilken kastades alldeles invid vattnet. Vi skulle tänka ut en strategi - ifall ens hund skulle vilja springa i och bada ! Jag kände att jag inte hade nån – eftersom jag var säker på att Özet inte skulle springa i vattnet. Vilket han inte heller gjorde – han sprang rätt fram till dummyn och plockade upp den – en orange vattendummy av plast, som han aldrig sett/känt på förut – och kom direkt tillbaka till mig. Första övningen avklarad innocent smileys Phu !

Sen gick vi vidare till en udde där vi ”slog läger” och delades in i två grupper. Den ena skulle träna på vilt (duva o and) och den andra skulle köra linjetag utan att kommendera, bara visa med armen.

Först ut var viltträn. för vår del. Özet fick ha en kort lina, eftersom ett race var att räkna med ! Vi började med en duva (helt upptinad) Özet plockade upp den relativt fort - även om han tuggade lite och släppte den och tog den igen – så kom han in till mig med den- efter lite lockande. Gjorde om övningen med anden (frusen) vilken han också tog ganska direkt – men den var ju större och lite besvärligare att greppa om – så han tappade den flera gånger – och det behövdes ännumera uppmuntran för att komma in och överlämna. Men det bästa av allt, var att det blev mindre tugg, tackvare storleken + att anden var frusen. BRA TIPS !

Sen bytte vårt gäng med Lenas gäng. Hos Lena skulle vi träna linjetag UTAN att kommendera – bara hålla ut armen i riktning mot utlagd dummy. = Startposition – som vi fick som läxa. Lena justerade min position aningen.

Den andra läxan (lydn.app.) var att låta hunden ta en apport – i detta fallet en spårträpinne – i munnen och att vi sen skulle stoppa in en godis över apporten i hundens mun, för att sen ta den innan hunden spottar ut den.

Efter fikat avslutade vi med vattenapportering över viken. Lena stod på andra sidan, kastade mot oss. Jag sa lite ”oroligt” att Özet aldrig simmat så långt – ca 50m ??? Men Özet gled i från bergskanten – nafsade efter en näckros på väg ut – fortsatte lugnt simmande - tog plastapporten – vände lugnt - simmade tillbaka igenom näckrosorna - lämnade över till mig – THAT’S IT !

Sen tackade vi för oss och återvände till bilen, som alla gjorde efterhand vattenapp. skett och då hade klockan hunnit bli ca 20.30 och det började skymma så smått.

Sammanfattningsvis var jag mycket nöjd med oss ! Även om Özet tyvärr har lagt sig till med ett mycket svagt – men irriterande - förväntningspip, så tyckte jag Özet var jätteduktig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar