Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 12 september 2010

JAKTKURS FÖR TITTI & REGINA 1

I söndags var vi på höstens första gång (Gråbo) på Tittis och Reginas jaktkurs.

Jag var lite sen som vanligt !!! - alla hade samlats och slagit sig ner med sina hundar, ryggsäckar och dyligt. Jag konstaterade att det var många nya deltagare och en blandning av retrievers – labb, flat och tollare. Jag hälsade på Titti och Regina, vilket var ett kärt återseende.

Efter presentationen där alla berättade hur träningen har gått över sommaren, delades vi in i två grupper och skulle få utföra ett enklare Working Test, för att se VAR vi står nu.
Rutorna bestod av jaktfot, riktat närsök och en kombination med linjetag och markering. Appråpå riktat närsök – måste fråga vad ”motsatsen” är – när det inte är riktat !?!?

Jaktfoten – vi skulle gå runt en ruta/fyrkant bestående av fyra uppsatta konor, under tiden Titti slängde resp. dinglade med en dummy. På sista sträckan skulle hundarna apportera den dummy som då kastades.
Özet traskade med i ”foten” hyfsat bra – ville dock gärna springa efter den slängda dummyn på första sträckan, men hejdade sig när jag ”muttrade" nej. På den sista sträckan, där apportering skulle ske, tog han sig visserligen ett litet ”ärevarv” med kom sen in fint med dummyn.

Riktat närsök – Titti gick ut och la en tennisboll bakom en liten ”kulle”. Özet sprang ut och började söka - jag började blåsa närsökssignal – men i samma veva började han öka sig ur området och började ”irra” lite + att han kom på att han ju faktiskt var lite kissenödig och efter kissepausen, var det som om han kom på varför han var där – javisst ja, jag skulle ju söka … och vips så hade han hittat bollen.

Kombinerat linjetag och markering – Regina gick ut och la dummyn för linjetaget (ca 15-20m?) och medan hon gick tillbaka mot mig vände jag & Özet helt om. Sen vände vi 90 grader och Regina gick ut och kastade markeringen (ca15-20m?) Jag skickade och Özet spikade den, för att springa DIREKT till …. Ja, INTE till mig …. utan mot linjetaget – jag visslade inkalln. och han bröt direkt innan han hann fram och återvände in till mig.

Efter fikapause och teori fortsatte vi med att träna linjetags-position UTAN att skicka. Vi la ut två dummys med några meters mellanrum och riktade in först mot den ena, för att sen byta och rikta in mot den andra och sen byta igen och rikta in och kommendera.

Sammanfattningsvis måste jag säga att det var roligt att åter (vi gjorde ju även ett "WT-light" som avslutn. i våras) få prova att göra ett Working Test.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar