Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


torsdag 23 februari 2023

LEV. GRIND + LYDN.TRÄN.

Idag väntade vi på hemleveransen av grinden som jag har beställt till klubbens appellplan, eftersom vi har problem med vildsvin som tar sig in på plan, trots staket. Planen har klarat sig i ett par år, men nu har dom tagit sig in genom en öppning, där vi ska montera grinden.

DHL ringde och frågade om det var ok att komma nu (kl.12) - jajamen det blir perfekt, svarade jag. 
Efter avlastningen åkte jag upp till klubben, dels för att reka plats för grinden i "gröna boden", men även för att ge hundarna ett lydnadspass. 

SEMLA 
# Följsamhet - starter mm - duktig som vanligt - kanske ngt släpp nån gång
# Språng march m. höger svängar - belöna upp precis efter svängen - hade ngt dålig framåtbjudning (=belöna framåt) 
# Sitt u.g. - backa - det är svårt ....
# Fjärr - från liggande/sitt/ligg/sitt - duktig, kanske ngt "släpigt", men på bra avstånd o inget handtecken (bra ordförståelse)
.... pause med Rejs imellan ....
# Apport hopp - lite osäkert, springer "gärna" brevid
# Följsamhet - starter mm - duktig som vanligt - kanske ngt släpp nån gång


REJS
Alldeles i början, när jag höll på att montera mobilen (för filmn.) så dök det upp en golden (sen även husse) vid grinden på långsidan, som Rejs inte kunde motstå. Han rusade dit trots jag röt NEEEEJ ...
Hundarna (hane) stod och muttrade mot varandra genom staketet, utan att det hände nåt mer. Hussens kommentar - jaja, det är sånt som händer och jag kunde bara hålla med ... 

# Följsamhet - utan godis i handen - han går numera bättre utan godis i handen, än med
# Fjärr - från sittande/ligg/sitt - duktig - ganska nära
# Läggande u.g. - jättebra (tittade på filmen o såg inget dk)
# Inkalln. med ställande - inte det snabbaste ställandet, men helt ok - med bollen bakom, testade även att kasta den till honom istället för att ha boll bakom honom


Efter träningen, när jag kom ner till bommen/klubbstugan träffade jag ett par klubbkompisar. När vi stod och pratade - bommen stod fortf. öppen - kom en taxi körandes, som uppenbarligen hade tänkt att köra igenom bomöppningen. Jag sprang ikapp honom och förklarade att han skulle bli inlåst om han fortsatte. 
- men jag ska till ... och så sa han en adress.
- nä, vet inte var det är någonstans, men denna vägen leder inte till någon adress, det är bara naturområde/skog.
- jamen ...
- men vi kommer låsa bommen och då kommer du inte ut igen.
- jamen ...
Jag förklarade igen och sa att han fick vända, vilket han oxå gjorde med en suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar